Тригодишният Мирослав от Калофер получи дървения кръст в ледените води на река Тунджа тази сутрин. Момченцето беше на раменете на баща си и влиза за първи път във водите на реката.
Стотици мъже с народни носии нагазиха в замръзналата вода малко след 7:30 ч., за да спазят традицията за Богоявление. Празникът тук започна още в 4:30 ч. в храма „Св. Архангел Михаил“ с тържествена Света Литургия.
Към 7:15 ч. всички тръгнаха от църквата с литийно шествие към моста от който се хвърля кръста, а второ шествие с тъпани и гайди също се присъедини към първото. Отец Димитрий от храма „Св. Архангел Михаил“ отслужи водосвета за Богоявление, и освети водите на Тунджа, а след това и новия метален кръст на моста, който показва къде е мястото, от което още по турско време се е извършвал богоявленския ритуал в Калофер.
След водосвета дървеният кръст беше хванат от мъжете и по традиция предаден на малкия Мирослав.
След калоферци във водата нагазиха и мъжете от други краища на България, някои от които идват за шести-седми път тук. Всички смелчаци се хванаха на прочутото мъжко хоро в ледените води под звуците на песента „Залюбила е Василка“.
Ритуалът по хвърлянето на кръста в Калофер е възобновен през 1990 година на мястото, където още от времето на турското робство е изпълняван на Богоявление. Хората казват, че участвалите в мъжкото хоро в Калофер са здрави през цялата година.
За поредна година в Шипка първи „спасиха“ богоявленския кръст. По традиция дървеното разпятие тук се хвърля на зазоряване, а тази година в ледените води на река „Селска“ скочиха над 40 мъже от града и от други населени места в страната, които се хванаха на традиционното хоро, предаде БТА.
Най-бърз тази година беше 17-годишният Станислав Младенов. Той е родом от Долни Чифлик, Варненско и е дошъл в Шипка специално за ритуала. По традиция той предаде разпятието на най-младия участник в ритуала – именика Борислав, който е на шест години и участва в ритуала от 2-годишен.
Мостът на река „Селска“, където се организира богоявленският ритуал, е историческа забележителност за града. Той е построен през 1902 година специално за да преминат през него камбаните на Шипченския манастир, най-голямата от които е тежала почти 12 тона. История има и самата река – в нея е била построена първата електроцентрала на Шипка през 20-те години на миналия век.
В Шипка богоявленският ритуал е преплетен и с местна традиция – всяка година на днешния ден шипченци отдават почит към местния войвода Пеньо Черньоолу. Песента за него с годините се е превърнала в химн на богоявленския ритуал в града, а задължително условие за всички участници е да я знаят. Ден по-рано мъжете се събират на войводска вечер, където се запознават с историята на хайдутина, а празникът на Богоявление започва с литийно шествие и поднасяне на венци и цветя пред паметника му.
Още новини от деня – четете тук