Суровата истина за провала на "Нортволт"

Компанията „Нортволт“ (Northvolt), водеща в производството на батерии в Европа, претърпя катастрофален провал, изправяйки се пред много причини за своя крах.

Тази информация беше потвърдена от последните данни за шведската фирма, която многократно е заявявала намерението си да стане основен производител на батерии за електрически превозни средства в Европа.

„Нортволт“ стартира с амбициозната цел да построи големи фабрики на стария континент и да намали зависимостта от китайските доставчици на литиево-йонни батерии.

Инвестициите, които фирмата получи от държавни и частни източници, изглеждаха обещаващи, а надеждите бяха за успешна реализация. Все пак, зад видимите иновации и напредък се крият редица проблеми, които в крайна сметка доведоха до банкрута на „Нортволт“, сочи репортаж на италианското издание „Мъни“.

Скандали, неуспехи в производството, съмнителни финансови решения и неизпълнени ангажименти са само част от причините за падението на „Нортволт“.

Причини за неуспеха: илюзия за независимост

„Нортволт“ имаше амбицията да се утвърди като основен производител на батерии за електрически автомобили в Европа, но не успя да се справи с редица критични проблеми, които подкопаха финансовото и производственото ѝ здраве.

Създадена с намерение да намали зависимостта от азиатските пазари, особено Китай, шведската фирма успя да генерира големи надежди както сред европейските власти, така и сред инвеститорите. Но зад видимите иновации и напредък извираше съвсем различна истина – мрежа от вътрешни конфликти, лоши решения и непостоянство на ангажиментите.

Надеждата на „Нортволт“ беше да изгради „европейски гигант“, който да произвежда батерии на територията на континента, намалявайки по този начин зависимостта от азиатските производители, особено тези от Китай. Компанията се фокусира върху изграждането на производствени мощности в Европа, но такава стратегия не се оказа успешна.

Качеството и произходът на основните съставки за батериите са от ключово значение. Неизпълнението на обещанията за производствена независимост доведе до продължаващ внос на катода, основен елемент за батерията, директно от Китай. Това подчертава невъзможността на компанията да произвежда качествени батерии сама, което повлия на нейната репутация.

Зависимостта от външни доставчици имаше разрушително въздействие. Липсата на важни компоненти и ниското качество на материалите предизвикаха забавяне на производствения процес и понижаване на качеството на крайния продукт.

Крайният колапс: договора с Бе Ем Ве

След първоначалните проблеми „Нортволт“ продължи да търси решения, за да запази присъствието си на пазара. Въпреки това, финансовите решения на компанията се оказаха пагубни. В хода на кризата шведският гигант натрупа значителни задължения на десетки милиони евро към доставчици.

Това допълнително намали способността за нови инвестиции и растеж. Един от най-критичните моменти в упадъка на „Нортволт“ е банкрута на американското ѝ подразделение, последван от фалита на шведската дъщерна фирма. В същото време висшите мениджъри, включително бившият главен изпълнителен директор Петер Карлшон, продължаваха да получават многомилионни възнаграждения и бонуси, което породи съмнения относно управлението на инвестиционните средства.

Финалният срив на „Нортволт“ се случи след отмяната на договора с Бе Ем Ве (BMW) за доставка на батерии на стойност 2 милиарда евро. Този договор представляваше основно предимство за компанията, а загубата на такъв важен клиент допълнително разколеба доверието на инвеститорите и потенциални контрагенти.

Има ли бъдеще?

Акционерите на „Нортволт“, сред които са германският автомобилен производител „Фолксваген“ (Volkswagen Group) и инвестиционната банка „Голдман Сакс“ (Goldman Sachs), одобриха продължаването на операцията на производителя на литиево-йонни батерии, докато се осигури финансова подкрепа.
През ноември 2024 г. компанията оповести, че е подала „молба в САЩ за защита от кредитори, докато реорганизира дейността си“. В съобщението се уточнява, че „доброволната реорганизация ще улесни достъпа до финансова помощ в размер на около 145 млн. долара и допълнително финансиране от 100 млн. долара“. Обаче, молбата за защита от кредитори всъщност поставя „Нортволт“ в ситуация на банкрут.

Според информация от Ройтерс, „Нортволт“ е поискал от акционерите в края на януари да осигурят 1,29 милиарда долара в следващите две години, за да помогнат за възстановяването на компанията.

На фона на плана за реорганизация „Нортволт“ се съгласи през февруари да продаде дъщерното си предприятие за електрически батерии за тежката индустрия, едно от малкото печеливши звена, на клиента и партньора си „Скания“ (Scania).

В контекста на усилията на Европа да намали зависимостта си от азиатските доставки и да се утвърди като център на производството на електрически батерии, провалът на „Нортволт“ поставя важни въпроси относно устойчивостта на производството на батерии в Европа и предизвикателствата, пред които са изправени фирмите в конкуренцията със световните лидери. Дали предложението за преструктуриране и търсенето на финансова помощ не идват твърде късно в контекста на постоянно променящия се глобален ландшафт и заплахата от Китай? Може би отговорът на този въпрос ще разкрие до каква степен Европа може реално да бъде конкурентоспособна.

Източник БТА
За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук