Въпросът за създаването на нов учебен предмет „Добродетели и религии“ значително изисква обществено обсъждане, тъй като темата остава контроверзна в обществото, отбеляза омбудсманът Велислава Делчева, която участва в анализа на двата законопроекта за промени в Закона за предучилищното и училищно образование в Комисията по правата на човека и вероизповеданията на парламента.
След приемането на този учебен предмет, ние като общество трябва да се уверим, че ще бъдат осигурени необходимите финансови и човешки ресурси за ефективното му внедряване, подчерта омбудсманът.
Според нея, предметът не бива да бъде задължителен, а по-скоро като допълнителен час в училищата, независимо от учебната програма.
Също така, смятам, че би било по-подходящо да се въведе на прогимназиалния етап, като темите трябва да отразяват светския характер на образованието и възрастовите характеристики на учениците, добави Велислава Делчева.
Като омбудсман, аз подкрепям предложенията в законопроектите за създаване на подготвителни класове за деца, за които българският не е майчин.
Общественият защитник изрази положителна оценка на предложените изменения, които се стремят да подобрят условията за приобщаващо образование на деца със специални образователни нужди.
Обаче, е важно да отбележим, че множеството жалби показват значително недоволство на родителите относно ограничаването на техните права за избор на форма на обучение, допълни тя.
С шест гласа „за“ и два гласа „въздържал се“, комисията одобри на първо четене законопроект №51-502-01-37, представен от Министерския съвет на 21.07.2025 г.
На заседанието беше представен и друг законопроект за изменения в Закона за предучилищното и училищното образование, №51-554-01-135, предложен от Елисавета Белобрадова от „Продължаваме промяната – Демократична България“ и група народни представители на 22.07.2025 г. При този законопроект, двама парламентаристи гласуваха „за“, двама – „против“ и четирима – „въздържал се“.




