Тежка година за водещите автомобилни производители в Германия

Германските автомобилостроителни компании се изправят пред множество предизвикателства. Те трябва да се адаптират към електрическите автомобили в контекста на строгите екологични норми на Европейския съюз и засилената конкуренция от китайски производители, като същевременно се изправят пред опасността от поскъпване на продукцията на американския пазар заради новите приходи, въведени от администрацията на Доналд Тръмп.

Пръв сред равни

След „Фолксваген“ и „Мерцедес“, BMW също отчита спад на печалбата си за 2024 година, достигайки 7,7 млрд. евро след данъци, което е намаление с 37% в сравнение с 2023 година.

При „Мерцедес“ спадът на печалбата е около 28% и достига 10,4 млрд. евро.

Трите водещи автомобилни марки в Германия имат редица затруднения, но анализаторите посочват, че един от тях се справя по-добре с предизвикателствата на пазара.

„Смятам, че от германските производители BMW е най-добре подготвен“, казва експертът по автомобилния сектор Франк Шоуп в интервю за А Ер Де. Той подчертава, че компанията, базирана в Мюнхен, е постигнала значителен напредък в технологиите и еуГъвкаво разпределение на производството си, а електрическите модели заемат важен дял в нейната линия.

„Произвеждаме почти толкова коли във всеки от нашите важни региони, колкото и продаваме там – в Европа, САЩ и Китай“, каза главният изпълнителен директор на BMW Оливер Ципсе през март.

Бремето на вносните мита

Въпреки гъвкавото разпределение на производствени мощности, високите мита в САЩ, наложени от администрацията на Тръмп, могат да предизвикат сериозни проблеми за BMW, казват експертите.

Компанията ще се сблъска с „двойно обложение“. Автомобилите, произведени в Германия, Мексико или Бразилия, ще подлежат на мита при вноса в САЩ.

От друга страна, автомобилите, произвеждани в американските заводи на компанията, също ще бъдат обложени, ако се изнесат от страната, добавя Шоуп.

Той отбелязва, че германските автомобилостроители трябва да се справят не само с високи вносни мита, но и с жестока глобална конкуренция. Намаляването на разходите е критично за повишаване на конкурентоспособността им.

През февруари „Мерцедес“ обяви, че планират да намалят производствените разходи с 10% до 2027 година, като преместят част от производството в области с по-ниски разходи, без да закрият заводи в Германия.

Друг водещ производител, „Фолксваген“, обмисляше закриване на заводи в Германия, което никога досега не е правено в 87-годишната история на компанията, отбелязват експерти.

Това доведе до силна реакция от синдикатите, представляващи работниците в германските заводи на „Фолксваген“.

Краят на миналата година бележи началото на стачки. Трудовите протести в четири германски завода струваха на компанията около 40 000 евро на минута, според информации, близки до автомобилната група.

След дълги преговори с синдикатите, до края на 2024 г. ръководството на „Фолксваген“ се съгласи да не закрива производствени мощности и да не прави значителни съкращения на персонала до края на десетилетието.

Споразумението обаче дава възможност на компанията да съкрати над 30 000 работни места чрез ранно пенсиониране или освобождаване по взаимно съгласие с финансова компенсация, съобщават от „Евронюз“.

Сигнал, че „Фолксваген“ е в трудна ситуация, е решението на дъщерната й компания „Ауди“ да затвори завода в Брюксел в края на февруари, където се произвеждаше само един модел – електрическите Q8 e-tron, чиито продажби са намалели, уточнява ДПА.

На фона на това, „Ауди“ отчете рязък спад на печалбата си за 2024 г., както съобщава ДПА.

Оперативната печалба на компанията е намаляла с 37,7% до 3,9 млрд. евро, което е резултат от спад в търсенето и агресивна ценова конкуренция от китайските производители. Подобни затруднения имат и други компании, но „Ауди“ също среща проблеми с доставките на части за двигателите на някои модели, добавя ДПА.

Въпреки трудностите, „Фолксваген“ продължава да се бори. Компанията заема почти 10% от глобалния пазар на електрически превозни средства, смята Шоуп.

Според „Дойче банк“, „Фолксваген“ може да възвърне лидерството си сред германските производители, благодарение на стратегията за намаляване на разходите и новите модели, в контекста на облекчаването на екологичните изисквания на ЕС.

Не така оптимистично обаче е анализаторът Юрген Пайпър, който в интервю за А Ер Де посочва, че не вижда явни предимства на германските автомобилни компании спрямо глобалните си конкуренти.

Все пак Пайпър отбелязва, че германските производители се фокусират върху намаляване на разходите и разработването на електрически автомобили.

На фона на всичко това, „Фолксваген“ и другите автомобилни компании изпитват трудности при прехода към електрическа мобилност, наложен от екологичните норми на ЕС. Очаква се, че автомобилостроителите ще продължат да се сблъскват със спад в търсенето на електромобили, евтини вносни китайски коли и високи вносни мита в САЩ, казват анализатори.

Източник БТА
За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук