Руското военно разузнаване е провело тайна операция за въздействие върху общественото мнение в Украйна по време на военния конфликт през 2014 г., съобщава Washington Post като цитира секретен доклад на външното разузнаване на Министерството на отбраната на Русия, с който американските журналисти разполагат.
Целта на операцията е била да се повлияе както върху хората, вземащи решения, така и на широката публика, за да се отвори пътя към руската военна намеса, която започна с превземането на парламента в Крим на 27 февруари 2014, се казва в статията.https://www.washingtonpost.com/world/national-security/kremlin-trolls-burned-across-the-internet-as-washington-debated-options/2017/12/23/e7b9dc92-e403-11e7-ab50-621fe0588340_story.html?hpid=hp_hp-top-table-main_infowars-250pm%3Ahomepage%2Fstory&utm_term=.72c4cb1af055
В деня след като бившият президент на Украйна Виктор Янукович бяга от страната, военните са започнали да създават множество фалшиви акаунти във Facebook и руската социална мрежа VKontakte.
„Изкуствените профили са създадени така, че да изглеждат като най-обикновени хора от Украйна, разочаровани от опозиционните действия на Майдана“, съобщава вестникът.
По информация на Washington Post, руското военно разузнаване е селектирало 30 украински групи в социалните мрежи и 25 „водещи издания на английски език“. Служителите на руското МО, представящи се за редови украинци, са публикували коментари с цел да се провокира възмущение сред проруското население в Украйна. Във въпросните коментари протестиращите на Майдана са наричани „нацисти“ и „фашисти“. Хората, които изразят критично мнение срещу техните коментари, са клеймени като „мръсни западняци“.
На края на февруари, когато се появяват първите руски военни формирования в Крим, разузнаването създава 4 групи във Facebook и Vkontakte, през които местното население в Крим е било призовавано за подкрепа, голям брой са коментарите – предупреждение, че има сериозна „заплаха от нацистките организации“.
Военните „тролове“ са работили с базови методически указания, със списъци със съвети как да управляват фалшивите си профили. За по-силно присъствие на тези групи разузнаването е купувало реклама от Facebook, като само за един ден са осигурени около 200 000 прегледа на съобщенията в подкрепа на руската инвазия в Крим.
Съдържанието впоследствие се споделя активно и в други, неконтролирани групи във Facebook, Vkontakte и в блог-платформата LiveJournal.
Докладът оценява положително влиянието на иноформационната кампания, като в него се твърди, че огромното мнозинство от потребителите в социалните мрежи са били съгласни с аргументите и позициите на троловете.