Трудностите пред европейските влакове, според нидерландски информационен сайт

Международните влакови пътувания набират популярност, но все още не са особено удобни за пътниците, според проучване на нидерландския сайт „Ню“. Процесът на резервация на билети е често усложнен в сравнение с този за самолетни билети, а цените за влаковете обикновено са по-високи.

„Железопътната свързаност в Европа е значително подобрена в сравнение с преди пет десетилетия, но напредъкът е бавен“, отбелязва Берт ван Вее, професор по транспортна политика в Техническия университет в Делфт.

Пътуването с влак през различни европейски страни остава трудно поради несъответстващи разписания, различни системи за резервации и инфраструктура. Докато самолетни билети могат да се купят с един клик, за влакове е необходимо да посетите множество уебсайтове и да се справяте с неясна или непълна информация. При закъснения или пропуснати връзки авиокомпаниите по закон задължат да компенсират пътниците, но в международния железопътен сектор това не е винаги така.

Според Ван Вее, в много държави международните маршрути не са приоритетни – националният железопътен транспорт получава предимство, което забавя развитието на трансграничните услуги.

Въпреки това интересът към пътувания с влак нараства. През 2019 г. около 4 милиона нидерландци са пътували с влак в чужбина, с 13% повече в сравнение с предходната година. Прогнозите за 2024 г. предвиждат около 6 милиона международни билета. Най-търсени са директните линии до Антверпен, Брюксел, Лондон и Париж.

На пазара започват да се появяват нови участници, включително икономични оператори на нощни влакове. Ван Вее смята, че успешните инициативи биха могли да разширят предлагането и да понижат цените.

Неравенство между въздушен и железопътен транспорт

Самолетите остават много по-популярни – през 2024 г. от и до нидерландските летища са пътували 76,2 милиона души, което е над 12 пъти повече от международните пътници с влак. Въпреки увеличението на цените на самолетните билети, те все още остават относително достъпни, докато влаковите билети трудно могат да се конкурират по цена.

Според Ван Вее, проблемът не е, че влаковите билети са твърде скъпи, а че самолетните билети са прекалено изгодни, благодарение на структурните предимства на авиационната индустрия – международните самолетни билети са освободени от ДДС, а авиационния гориво – от акциз. Железопътните компании, от своя страна, плащат данъци за електричеството и билетите. При тази диспропорция, ценовата конкуренция е почти невъзможна.

Перспективи и европейски действия

Въпреки затрудненията, професорът е на мнение, че влаковете имат предимство благодарение на климатичните цели и увеличаващата се популярност на устойчивия транспорт. Европейският съюз вече работи по инициативи за подобряване на информацията за пътниците. По инициатива на бившия еврокомисар по климатични въпроси Франс Тимерманс бяха въведени нови, строги правила, а до 2026 г. трябва да бъде създадена централизирана платформа за резервации, която да позволява планиране и закупуване на билети за множество държави по едно и също време.

Според анализа, това може в крайна сметка да улесни процеса на планиране и резервация на международни пътувания с влак.

Източник БТА
За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук