Административният съд в София ще проведе второто заседание по делото срещу цената на билета в София.
След като на предишното дело гражданите спечелиха на първа инстанция, едва месец преди заседанието на Върховен съд, Столична община прие нова наредба през април 2018 г. Така делото бе обезсмислено и ВАС го прекрати с мотиви, че то няма предмет на разглеждане.
Припомняме, че на заседанието от 22 февруари 2017г., Административния съд в София отмени наредбата за поскъпване на билетчето в София на 1,60 лв. на основание, че е незаконосъобразна.
Делото беше образувано по жалби на граждани и сдружението „Център за законодателни оценки и законодателни инициативи“ срещу наредбата, приета от Столичния общински съвет, в цялост или отделни разпоредби от нея.
Решението подлежеше на обжалване пред Върховния административен съд.
Съдът даде ход на делото в началото на месеца, на 10 февруари 2017г.. Тогава единият от жалбоподателите – Любен Хаджиев от Сдружение за свободен градски транспорт, заяви, че постъпилите приходи от увеличението на цената за еднократно пътуване, са едва 14%.
Според него, това води до логиката, че пътниците са намалели по-скъпия билета, а автомобилният трафик се е увеличил.
Защитникът на СОС – адвокат Георгиев, оспори всички твърдения, че решението да се повиши цената е необосновано. От Центъра за градска мобилност също мятат, че поскъпването на билета е абсолютно законосъобразно и основателно.
От дружеството изчисляват, че с 14 млн. лева са се увеличили приходите на градския транспорт на София само от вдигане на цената до съдебното заседание през 2017г. С колко са се увеличили приходите досега, още не се знае.
Те твърдят обаче, че са постигнали търсения ефект – да се продават повече абонаментни карти, а не еднократни билети.
Допълнителните средства обаче щели да се ползват за текущи разходи, а не за инвестиции и подобряване на услугата, както беше обещано.
Цената на билета за еднократно пътуване се повиши с 60% и така от 1 юни 2016г. софиянци плащат 1,60 лв.
Тогава общинарите изчислиха, че пътуването струвало 1,64 лв. От Центъра за градска мобилност казаха, че по този начин целят да стимулират купуването на карти и не повишиха тяхната цена. Тъй като се появиха съмнения, че с повишаването на цената, ще се увеличат и гратисчиите, СОС вдигна и глобите – от 20 на 40 лв.
Като съпътстваща причина се изтъкна и повишаване на качеството на предлаганата услуга.
До 2019г. Столичната община беше планирала пътниците да се возят в 300 нови автобуса.
СОС съобщи, че предвиждат нова система за таксуване, която да позволи измерването на време или разстояние, която още не е въведена.
Очаквано скъпото билетче беше посрещнато с протести от столичани, които си отпечатаха билетчета с лика на кмета на София Йорданка Фандъкова и нарекоха „Фандъчки“.
След повишаването цената на абонамента за еднократно пътуване стана ясно, че всеки трети софиянец използва или ще започне да използва автомобила си, не само защото е по-бързо, но и вече по-евтино и удобно от градския транспорт.
Всеки пети пък признава, че ако може, пътува гратис.