Туризмът с въздействие включва три ключови аспекта – емоционален, икономически и общностен, отбеляза Юлиана Дечева, програмен директор на „Културно-исторически и природен туризъм“ към Фондация „Америка за България“. Тя участва в форума „CITE 2025: Туризъм с въздействие – взимайки сила от местните общности“. Това е първото събитие в България, фокусирано върху устойчивото развитие на туризма чрез активно ангажиране на местните общности. Форумът, който се провежда в „Астория Гранд Хотел“ в София, е организиран от Фондация „Америка за България“.
Дечева подчерта, че туристите не се интересуват от границите на общините или конкурентите, а искат свои преживявания. Тя е убедена, че когато общностите работят заедно, могат да създадат устойчив туризъм с дългосрочна стратегия.
Десислава Тальокова, изпълнителен директор на Фондация „Америка за България“, подчерта значимостта на туризма за икономиката. Тя подчерта, че туризмът генерира работни места, укрепва общностите и подтиква младите хора да останат в региона.
Алекс Кревър, журналист и консултант в сферата на устойчивия туризъм, акцентира на бързото развитие на туристическата индустрия. Хората, които пътуват, търсят повече и искат автентични преживявания, поради което е необходима реклама, обясни той.
Според него общностите трябва да проявят креативност, за да се представят ефективно. Дестинациите трябва да инвестират усилия в разработване на предложения, основани на уникалните си истории. През последните тридесет години съм разбрал, че туристите не са коронованите в туризма, а дестинациите са тези, които имат истинска стойност. Модата е временно явление, но реалността е устойчива – дестинациите трябва да имат смелостта да продължават напред, опирайки се на своите предимства и с решителност, отбеляза Кревър.
Той добави, че общностите не трябва да правят компромиси с културната си идентичност заради туристите, тъй като това е обречено на провал. Най-добре работят историите на общността, когато те се обединяват в името на дестинацията и се опитват да свържат отделните населени места.
Ива Таралежкова от сдружение „Деветашко плато“ сподели как е развита дестинацията, обхващаща Деветашката пещера, Къкринското ханче, Крушунските водопади и околните населени места.
Решихме, че създаването на по-богат продукт ще привлече повече туристи. Дестинацията обединява 9 села от общините Летница, Ловеч и Севлиево, посочи тя, като отбеляза, че благодарение на кметовете на тези общини проектът е реализиран.
Според нея само едно село не е достатъчно за развитие на туристическа дестинация. Туристическият продукт трябва да предлага преживявания, срещи с хора, местно вино и храна, а не само исторически забележителности, смята тя.
Форумът „CITE 2025: Туризъм с въздействие – силата на местните общности“ събира на едно място участници от туристическия сектор, местната власт, бизнеса и неправителствените организации. Целта е обмен на идеи, вдъхновяващи примери от страната и откриване на нови възможности за развитие на туризма в България.




