Турският износ на бижута достигна рекордно ниво от 7,2 млрд. долара през 2019 г., надвишавайки предварително поставената цел от 6 млрд. долара, съобщават от Асоциацията на износителите на бижута.
Първите пет дестинации за износ на турски бижута са били Великобритания, Обединените арабски емирства, САЩ, Хонконг и Швейцария, пише вестник „Сабах”.
От общия износ 3,1 млрд. долара са от износ на злато, включено в режима на активно усъвършенстване. Продажбата на златни изделия и бижута възлизат на 2 млрд. долара, която е водеща в съвкупния износ на бижута. ОАЕ, САЩ, Хонконг, Либия и Израел са челните дестинации за износ на златни бижутерийни изделия.
Що се отнася до останалите категории продукти, износът на необработено и полуобработено злато е на стойност 1,7 млрд. долара, докато износът на диамантено-златни продукти е 151 млн. долара. Продажбата на сребърни бижута в чужбина е оценена на 115 млн. долара.
Членовете на Асоциацията на износителите на бижута успяха да засилят връзките си с целевите пазари като Саудитска Арабия, Хонконг и Маями.
За да се поддържа инерцията в износа на бижута, износителите трябва ефективно да използват режима на активно усъвършенстване.
Различни страни изпращат злато в Турция за обработка и внасят обработени бижута. Турските производители на бижута, които внасят непреработени стоки и ги превръщат в бижута, изискват възстановяване на митата върху този внос с режим на активно усъвършенстване. Ако системата може да се използва с всяка страна, износът ще нарасне още повече, смятат от асоциацията.
Режимът на активно усъвършенстване е система, която позволява на турските производители и износители да получават суровини и полуготови продукти, които се използват при производството на изнесените стоки, без да плащат мита за тях или да са обект на специална търговска политика. Тази система цели поддържане на цените на материалите на международно ниво и подобряване на конкурентоспособността на турските износители.