Управляващите вече обсъждат предложението за въвеждане на фигурата на особен управител за ЛУКОЙЛ България. Идеята за назначаването на особен управител възникна на фона на нарастващи опасения за стратегическата значимост на компанията и влиянието на компанията върху националната икономика и енергийна сигурност, както и заради международния геополитически контекст и санкциите срещу Русия.
Намеренията на управляващите бяха обявени от Драгомир Стойнев от БСП и Павела Митова от „Има такъв народ“ пред БНР. Този механизъм е един от вариантите да се осигури работа на петролната компания след влизане в сила на американските санкции на 21 ноември.
Санкциите срещу „Лукойл“ и „Роснефт“ бяха обявени от американския президент Доналд Тръмп, след като стана ясно, че Русия няма намерение да води сериозни разговори за прекратяване на войната в Украйна.
„Необходимо е да бъде назначен в най-скоро време „особен управител“ на „Лукойл България“, каза в неделя председателят на парламентарната група на БСП Драгомир Стойнев. По думите му мнението на партията е, че трябва да бъде назначен екип, който на управленско ниво трябва да може да поеме контрола над рафинерията.
„Единият вариант е за особен управител, обсъждаме неговите функции и могат ли да бъдат разширени“, каза и Павела Митова от ИТН.
Какво представлява особеният управител?
Особеният управител е административен механизъм, който позволява на държавата да назначи човек или екип, който да управлява или контролира дадена компания, обикновено в ситуации, когато се счита, че съществуват рискове за националния интерес или когато нормалното управление на дружеството се поставя под съмнение.
Част от функциите му могат да включват наблюдение върху финансовата дейност, вземане на стратегически решения, контрол върху операциите и гарантиране, че компанията функционира в съответствие с държавните приоритети.
Назначаването на особен управител се разглежда от някои експерти като значителна стъпка към гарантиране на прозрачност и сигурност при управлението на важни индустриални предприятия в България.
В същото време критици предупреждават, че такъв ход може да създаде несигурност за инвеститорите и да повлияе на бизнес климата, особено ако се използва като политически инструмент.
Мартин Димитров от ПП-ДБ подчерта, че ако се наложи назначаване на особен управител на „Лукойл – България“, правителството трябва да е извървяло предварителните стъпки за това, сред които са определяне на кръг от лица, които могат да бъдат особен управител. И посочи, че това е крайна мярка, след като вече е изчерпана възможността за допускане на инвеститорски интерес.
Енергийният експерт от „Центъра за изследване на демокрацията“ (ЦИД) Мартин Владимиров призова България да поиска дерогация, която да ѝ позволи да назначи особен управител и да поеме дружеството „Лукойл“ в България под държавен контрол, за да гарантира сигурността на доставките и в един кратък период да осъществи продажбата на активите.
„Това не е национализация“, заяви той в интервю за БНР, като уточни, доколкото на него му е известно, опцията за особения управител не е основната, по която се работи.
„Има прието законодателство през 2023 г. за особения управител, но то трябва да се промени спешно, за да се разширят правомощията му, така че той да може да преговаря за продажбата на активите, в момента законът не позволява това. … Особеният управител поема оперативната дейност на предприятието, без да се променя собствеността и без да се нарушава собствеността на активите на дружеството. Правомощията на особеният управител се ограничават само до това да оперира със средствата на „Лукойл“ за закупуване на суров нефт и за реализация на готовите горива на пазара на едро. Цялата печалба от тази дейност се поставя в един специален доверителен фонд, който е на разположение на „Лукойл“, когато санкциите паднат или се се осъществи промяна на собствеността. Т.е. тези средства по никакъв начин не се национализират от страна на държавата. Доколкото ми е известно, правителството много се притеснява от този вариант, защото изисква голям административен и професионален капацитет. Нашият анализ показва, че това е единственият вариант за справяне със ситуацията, който със сигурност ще гарантира контрол от страна на правителството. Всичко останало е надежда, че ще има някакво разбирателство на глобално равнище в период от под 3 седмици да сделка и за активи, които са в една дузина страни и обхващат милиарди долари. Рисковано е България да очаква, че нещата ще се решат от само себе си, без да се намеси изобщо“, каза Владимиров.
Във всички случаи това предложение подчертава чувствителността и важността на енергийните компании като ЛУКОЙЛ в националната икономика, както и нуждата от съвременна регулация, която балансира икономическите интереси с националната сигурност.









