Продължава наливането на пари за заплати в МВР, продължаваме да сме с най-многобройното МВР на глава от населението в Европейския съюз без да има подобряване на ефективността на работа, на усещането на гражданите за гаранции за собствения им живот, сигурност и имущество, коментира днес за медиите Васил Велев, председател на УС на Acoциaцията нa индycтpиaлния ĸaпитaл в Бългapия (AИKБ) вчерашното решение за ново увеличаване на бюджета на полицията със 100 млн. лв. за заплати.
АИКБ има ясно заявена позиция и продължава да настоява за реални реформи в МВР, очакваме и изпълнителната власт, и парламентарното мнозинство, и опозицията в Народното събрание да проявят смелост и политическа воля за това, защото цялото общество, както и бизнесът, очакваме действия и резултати – защита на живота, на честта и на собствеността на всеки. Трябва радикална реформа, не политически игри на дребно, подчерта специално за ДЕБАТИ.бг Васил Велев :
Години наред сме свидетели на постоянен натиск за увеличаване на разходите за сектор „Сигурност”, без да има подобряване на усещането на гражданите за гаранции за собствената им сигурност или за тяхното имущество. МВР продължава да бъде нереформирано и свръхнаселено, а исканията за увеличаване на заплатите са постоянно на дневен ред. Едновременно с това броят на извършените престъпления не намалява (превенцията е на ниско ниво), а разкриваемостта не бележи ръст.
На индустрията се налага да издържа, образно казано, още едно МВР в лицето на частните охранителни фирми, които охраняват собствеността на предприятията. Възниква парадоксът, че частните охранители се справят по-добре със задачите си при много по-ниско заплащане на служителите им, без да отчитаме изобщо допълнителните привилегии на служителите на МВР.
Служителите на МВР би трябвало да си дадат сметка, че те са финансирани от данъците на работещите в заводите, по строежите и на полето и трябва да се замислят над ефективността си, а не да притискат обществото със заплахи за протести, с действия, които граничат с рекет, а рекетът е наказуем.
За нереформираност и неефективност на сектор „Сигурност“ говорят и статистическите данни: по данни на Евростат през 2014 г. България излиза на второ място в ЕС по дял на разходите за сигурност в държавния бюджет. Две години по-късно България заделя за нуждите на сигурността цели 7 на сто от държавния бюджет. Средният дял на разходите за сигурност в ЕС е приблизително 3,7 на сто.
На старта на продължилите месеци наред, вкл. улични, протести и блокади, бе направен опит обществеността да бъде заблудена, като в медиите беше разпространено твърдението, че България е на 18 място в ЕС по брой полицаи на глава от населението. Това е чиста манипулация, особено като се има предвид, че разпространителите на тези твърдения се позовават на Евростат. Добре е да се знае, че данните в Евростат за броя на полицаите в страните от ЕС обхващат периода от 2001 до 2007 г. като от този период там няма информация за България. (Данните за личния състав на МВР у нас престанаха да бъдат класифицирана информация и бяха огласени от министър Михаил Миков едва през 2008 г.)
Тогава стана ясно, че щатният състав на МВР се състои от 63 000 души, от които 47 000 са били наречени полицаи, 8 000 – пожарникари, 5 000 – работници в администрацията и 3 000 души са работили в научно-практическите звена. Лесно е да се изчисли, че при население от 7 640 238 души, по последните статистически данни от тогава, в България се падат по 615 полицаи на 100 000 души от населението и така ние излизаме на първо място по брой на полицаи на глава от населението в ЕС.
След България идват Италия с 552 полицаи на сто хиляди души население, Испания с 481 и Македония с 480. Анализаторите основателно не пропуснаха да покажат, че големият ръст на броя на полицаите в България е в пълна дисхармония по отношение на данните за броя на извършените престъпления и още повече – за разкриваемостта им.
През 2013 г. „челната ни позиция” по брой полицаи на глава от населението вече беше верифицирана в световен мащаб. „Отстъпихме” пред Италия и Португалия, но България „гордо” се класира на осмо място в света. Тази класация, съставена по данни на ООН, беше дълго време новина номер в социалните мрежи и не само в наши медии. Същевременно от седемте държави преди нас, четири са с изключително високо ниво на терористична заплаха – Русия, Турция, Италия и Алжир.
През 2015 г. тази класация отново беше потвърдена. Данните за България тогава сочат, че у нас се падат 398,1 полицаи на сто хиляди жители. Към 2015 г. България е трета в ЕС и осма в света по брой полицаи на сто хиляди жители. Като тук не включваме останалите служители на МВР. По брой служители на МВР на глава от населението, по общодостъпна информация, България е световен лидер (изключвайки държавите джуджета).
Бизнесът, АИКБ стои зад честните полицаи, които искат радикално подобрение в системата на МВР и безкомпромисна борба с престъпността. Ние знаем, че те имат редица основания за недоволство – най-вече, когато става дума за екипирането им и за неясноти и непрозрачност при провеждане на ред свързани обществени поръчки и др. Известни – и от изявленията на редови полицаи, и на синдикални лидери – са случаите, когато, примерно от личния състав в МВР, са получавани униформи, които си сменят цвета при пране или обувки с рекордно кратък срок на годност.
В същото време обаче ние призоваваме честните полицаи, тези, които рискуват здравето и живота си „на терен” (според тяхната терминология), да проумеят, че проблемите на сигурността на гражданите, от една страна, и техните лични служебни проблеми – от друга, никога няма да се решат, докато под формата на колегиална, респективно синдикална солидарност, се защитава правото на паразитиране върху системата на МВР на огромен брой служители с неясни функции, наричани от самите полицаи „чантаджии”.Не отричаме необходимостта от униформена администрация въобще, но на всички е ясно, а най-много на полицаите, които са в пряка конфронтация с криминалната престъпност, че силното раздуване на щатовете, всевъзможните синекурни длъжности и невъзможността на част от служителите да покрият елементарни изисквания за физическа и специална подготовка не дават никакъв шанс за подобрение на работата на МВР.
Гражданите, които са и данъкоплатци, искат от МВР защита на живота си, на честта си и на имуществото си, но, както е ясно, при сегашното положение на нещата, подобни цели не са постижими. Необходими са радикални мерки, ако искаме нещо да се промени в положителна посока.
АИКБ стои зад тезата, че е необходимо рязко съкращаване на „чантаджийските” длъжности в МВР за сметка на също така рязко повишаване на заплатите на хората, които работят „на терен” – очи в очи с криминалната престъпност. Може да се окаже дори, че съкращенията трябва да достигнат много сериозен мащаб, като например, че 40 на сто от щатните длъжности в МВР са неоправдаващи съществуването си, дублиращи се длъжности, длъжности с неясни функции и други, които откровено нямат функции. Това е огромен резерв за повишаване на броя на хората, които работят на терен, за увеличение на заплатите им и за рязко подобряване на техническата им осигуреност.
Няма място за илюзии, че подобна задача е лесно постижима. Далеч по-скромни и почти козметични реформи срещнаха яростна съпротива, синдикални протести. Затова се обръщаме и към изпълнителната власт, и към парламентарното мнозинство, и към опозицията в Народното събрание да проявят истинска смелост и политическа воля. Обществото, бизнесът очакват действия и резултати – защита на живота, на честта и на имуществото на всеки. Което изисква категорична, радикална реформа, не политически игри на дребно, а система за сигурност, министерство, което да отговаря за вътрешната сигурност в страната – шанс и за тези служители, които искат реално да работят за безопасността на гражданите и за спазването на вътрешния ред.