Фондацията за хуманитарни и социални изследвания е готова с третата част на изследването си за руската пропаганда в България, съобщи БНР. Първата част е била посветена на посланията от 2013 г. до началото на войната в Украйна през февруари. Втората е била фокусирана върху пропагандните модели в българската публичност. Третата част включва постове във Фейсбук.
Създадена е била база данни, която съдържа над 4500 публикации на медии в социалната мрежа. Следващият доклад ще бъде посветен на групите във Фейсбук.
„Това, което се идентифицира, е ключови разпространители на пропагандата през препубликуването на различни линкове. Медиите са с най-високи честоти на публикуване на материали, но с най-голяма тежест, лицата, които получават най-много интеракции – лайкове, споделяне, са публични личности, които имат профили във Фейсбук. На първите места се нареждат и политиците, и журналистите“, поясни в интервю за БНР Вероника Димитрова, главен редактор на списание „Критика и хуманизъм“.
Ключови разпространители според изследването са лидерът на „Възраждане“ Костадин Костадинов и журналистът Мартин Карбовски.
„Тези личности имат много сериозно влияние. Техните профили увеличават своите привърженици през периода след началото на войната в Украйна“, посочи Димитрова.
„Има ядро от ключови думи, които ние сме използвали, които лесно идентифицират и хващат руската пропаганда. Това, което улавяме чрез този доклад е, че руското посолство е една от страниците, които са от една страна доста следвани, от друга страна е основен генератор на съдържание. Също така се вижда, че посолството на Русия е една от страниците със завишени показатели при лайкове, споделяния и общ брой интеракции“, коментира Вероника Димитрова.
По думите ѝ русофилските групи като цяло имат сериозно влияние във Фейсбук.
„Има вълни онлайн, свързани с определени пикови събития. Има събития, които пораждат по-голяма генерация на съдържание.“