Общинските власти в Нидерландия се сблъскват с увеличаващ се брой жалби, тъй като прилагането на изкуствен интелект (ИИ) опростява процеса на подаване на възражения. Изследване, проведено от вестник „Телеграаф“, установява, че общини като Монтферланд са забелязали стръмно нарастване на жалбите, които са се увеличили с 400 процента след внедряването на ИИ модел за масово подаване на възражения.
Тази ситуация е тревожна, тъй като обработката на всяко възражение струва на местните власти средно 600 евро, което води до ръст на разходите и забавяне на административните услуги.
Въпреки новия закон, приет по-рано тази година, който цели да ограничи бизнес практиките на агенциите за възражения и доведе до спад на жалбите по отношение на данъка върху недвижимите имоти, изглежда, че жалбите, генерирани от ИИ, ще продължат да нарастват. Проучването показва, че 55 от 120 общини, отговорили на запитването, са отбелязали увеличаване на жалбите, като девет от тях са конкретно генерирани с помощта на ИИ. Това води до неочаквани случаи, включително жалби, основани на неверни твърдения, например за проблеми с влагата в имот, който не е крайбрежен.
Общини като Монтферланд и значителни градове като Амстердам и Бреда експериментират с ИИ технологии, за да облегчат натиска върху държавните служители, поради недостига на персонал. В същото време расте тревогата относно нарастващия брой жалби до Държавния съвет и улесненото възможност на гражданите да оспорват глобите за нарушения на пътните правила, например.
Вече съществуват редица инициативи и агенции, работещи с ИИ, за справяне с този проблем, но остава въпросът каква е действителната необходимост на гражданите от тези нови технологии, след като с помощта на ИИ те сами могат лесно да формулират своите жалби.
Даниел Верлооп, експерт по ИИ в общината на Монтферланд, споделя, че обемът на жалбите е нараснал значително в края на 2022 г. и началото на 2023 г. „Станахме жертва на наводнение. Това е най-доброто обяснение за ръста на постъпилите жалби“, казва той. „Един предприемчив бизнесмен създаде ИИ модел за масово подаване на жалби, което доведе до 400 процента увеличение за кратък период,“ добавя Верлооп.
В отговор на ситуацията, по-рано тази година беше приет нов закон, който цели ограничаване на печалбите на фирмите, подаващи жалби. Според Нидерландската камара за оценяване, броят на възраженията срещу решенията за данък върху недвижими имоти е намалял от 685 000 през 2023 г. на 325 000 през 2024 г., което предполага, че новият регламент има някакво влияние.
Въпреки това, с нарастващия брой жалби, генерирани с помощта на ИИ, се появи ново предизвикателство. Въпреки че автоматизираните жалби са намалели, тези, генерирани от машини, започват нараства.
Верлооп разясни сложностите, свързани с обработката на жалбите, генерирани от ИИ. „ИИ моделите обикновено са изключително интензивни, но понякога могат да демонстрират и невелика логическа грешка“, казва той. Неговата община, както и поне девет други в страната, са започнали да внедряват ИИ в обработката на жалбите. „С увеличаващия се недостиг на служители, особено в Ахтерхук, става почти невъзможно всичко това да се управлява ръчно“, обяснява Верлооп.
Монтферланд създаде свой собствен чатбот, който да помага на жителите денонощно, дори когато администрацията е затворена. В момента ботът е обучен да предоставя основна информация, но се планира разширяване на неговите функции, за да подпомага гражданите с различни въпроси – от разрешителния режим за строеж до местните данъци. Други градове, включително Амстердам, Бреда и Заанзад, също се опитват ИИ за общински услуги, докато Асоциацията на нидерландските общини провежда изследвания относно значението на ИИ в процеса на разглеждане на жалбите.
Марийн Боделие, юрист в международната кантора „Грийнберг Трауриг“, подчертава нарастващия проблем с увеличаващия се брой жалби. „Вече имаме значителен казус. Броят на делата в Държавния съвет рязко нарасна. Хората оспорват всичко – от жилищата до енергийния преход. Сега, благодарение на изкуствения интелект, оспорването на разрешителни стана изключително лесно. С ИИ този проблем се усилва многократно. Общините се фокусират върху управлението на съществуващите жалби, но пренебрегват предстоящите предизвикателства“, казва тя.
Верлооп споделя мнението й, като посочва, че много местни власти тепърва осъзнават мащабите на проблема. „Повечето от общините едва сега започват да разбират сложността на ситуацията“, добавя той.




