Крайният срок за подаване на възражения относно изравнителните сметки за отопление и гореща вода е 31 август. Това е отбелязано в писмо от омбудсмана Велислава Делчева, което е в отговор на получените оплаквания от граждани във връзка с кампанията за отчитане на уредите за дялово разпределение за 2024-2025 г., съобщават от пресслужбата на институцията.
Потребителят следва да сравни показанията на уредите в своя дом с тези, записани от топлинния счетоводител в изравнителната сметка. В случай на съмнения относно точността на изравнителната сметка или на годишния отчет, потребителят има право да подаде възражение в рамките на зададения срок, съветва омбудсманът. Ако клиентът не е получил изравнителната сметка и годишната фактура, е важно да ги изиска от съответното дружество, подчертава още Велислава Делчева.
След изтичането на законово определения срок не се приемат оплаквания или възражения за коригиране на изравнителната сметка. Следователно, омбудсманът не може да предостави необходимата помощ. Потребителите могат да обжалват сметките си само по съдебен ред, се уточнява в съобщението.
В срока до 31 август може да бъде направено и допълнително отчитане на уредите, което е особено важно за тези, които не са били достъпни на редовните дати за отчет. Правото на реално измерване и отчитане на потреблението е едно от основните права на гражданите, отбелязват от институцията на омбудсмана.
Преди няколко дни от „Топлофикация София“ съобщиха, че 48% от домакинствата в столицата, които плащат сметките си за парно на база прогнозно потребление, ще получат възстановени суми от изравнителните сметки или тези суми ще бъдат приспаднати в следващите месеци, докато 52% ще трябва да доплатят за потреблението през отоплителния сезон.




