От следващата година вещите лица ще увеличат своите възнаграждения, съобщиха от Министерството на правосъдието.
Също така процедурите за вписване и актуализация на списъците с вещите лица ще станат по-лесни. Административната тежест също ще бъде намалена. Тези промени се въвеждат със задълбочена редакция на Нормативната уредба за вписването, квалификацията и възнагражденията на вещите лица, публикувана днес в „Държавен вестник“.
Нормативният акт е издаден от министъра на правосъдието след одобрение от Висшия съдебен съвет (ВСС). Пленумът на ВСС го е одобрил през ноември, след решение на Конституционния съд относно последните изменения в Конституцията. Промените се правят след сериозен анализ и обсъждания от работна група, основани на множество важни предложения за подобрения, както и след проведени обществени консултации през 2024 г., информираха от министерството.
Едно от нововъведенията предвижда почасовото заплащане на вещите лица да бъде 3,5% от минималната работна заплата в страната към момента на възлагане на експертизата. От 1 януари настоящата година минималната работна заплата е 933 лв., а предложеното увеличение на възнагражденията се основава на общите принципи за разумност, пропорционалност и предвидимост. За да се осигури адекватно заплащане на вещите лица и покриване на разходите, се предлага и увеличаване на разходите за нощувка от 50 на 150 лв.
Налице е конкретен срок за изплащане на пътни, дневни и квартирни разходи на вещото лице при всяко явяване пред органа, назначил експертизата, или пред институцията, която го е повикала, с цел гарантиране на своевременното плащане.
Срокът за изплащане на възнаграждението за извършената експертиза, както и за разходите за използваните материали, консумативи и технически средства, също ще бъде намален.
Процедурите за вписване на вещи лица ще бъдат облекчени, като се предвижда служебно установяване на съдебния статус на кандидатите – български граждани с образователно-квалификационна степен „бакалавър“ и „магистър“, придобита след 1 януари 2012 г., и др.
Същевременно, ще бъде въведен механизъм за навременно отписване на починалите вещи лица.
Също така ще се актуализират типовете съдебни експертизи, включително добавяне на нови като „идентификация на личността, включително изследвания за родителски произход, чрез серологични, ДНК и морфометрични анализи“, „криминалистична експертиза на облачни пространства“ и други.
Ясно е предвидено, че наредбата ще се прилага и за специалисти, назначени от органите на съдебната власт, по време на досъдебни производства и в изпълнителни дела, които не са регистрирани в списъците с вещи лица. Законът за съдебната власт предвижда назначаване на специалист при необходимост, което се налага при експертизи, изискващи специфични знания, уточниха от правосъдното министерство.
Нормативният акт ще бъде приведен в съответствие с действащата регулаторна рамка за електронно управление. За целта, достъпът до Информационната система „Единен регистър на вещите лица“ ще бъде реализиран чрез квалифициран електронен подпис (КЕП), вместо чрез потребителско име и парола.
Промените относно компенсациите за вещите лица и командировъчните разходи ще започнат да действат от 1 януари следващата година.
Промените свързани с достъпа до регистъра с КЕП ще влязат в сила от 1 януари 2026 г.
Подобрения в работата на вещите лица предложи кандидатът за главен прокурор Борислав Сарафов.