Новоизграденото мега пристанище „Чанкай“ близо до перуанската столица Лима е първият терминал, финансиран от Китай в Южна Америка, и пряко отразява увеличаващото се влияние на Пекин в региона. Този мащабен проект, който ще окаже значително въздействие върху икономиката на района, е част от Китайската инициатива „Нови път на коприната“, стратегия, която е свързала Пекин с различни континенти. Икономическите затруднения в Китай доведоха до намаляване на инвестициите, но тържественото откритие на терминала в Перу миналата седмица доказва, че страната продължава да напредва в този проект, който вече носи своите плодове.
Търговията между Китай и Латинска Америка се е увеличила 35 пъти след 2000 г. и се е ускорила до 500 милиарда долара през 2022 г., според статистиките на Икономическата комисия на ООН за региона.
Причините за нарастващия интерес на Пекин към Латинска Америка са две, според радио „Франс ентер“. Първата е свързана с необходимостта от суровини за производството на батерии, както и важни метали като мед и желязо, за които Китай търси достъп. В допълнение, селскостопански продукти като бразилската соя допринасят за растежа на търговията. Китай не е само основен търговски партньор на Мексико и Колумбия.
Втората причина има политически контекст. Пекин има за цел да заобиколи Запада и да развие нови отношения с южните страни. Тази идея е широко разпространена в Африка, но в Латинска Америка този процес е протекъл по-тихо, за сметка на влиянието на Вашингтон.
САЩ традиционно упражняват силно влияние в Латинска Америка, така че е учудващо, че Пекин е получил толкова голяма свобода на действие. В действителност, Китай се възползва от „периода на пренебрежение“ от страна на американските политици, които бяха завладяни от „войната срещу тероризма“ по време на конфликтите в Афганистан и Ирак.
Администрацията на Байдън се опита да възстанови позицията си, но слабо и твърде късно. Доналд Тръмп вероятно ще поеме инициативата. Още преди да влезе в администрацията, сенаторът Марко Рубио заяви, че САЩ не могат да позволят Латинска Америка и Карибите да попаднат под влиянието на Китай.
Инициативата на новия президент може да не бъде посрещната с възторг на континента, особено ако той започне мандата си с масовото депортиране на нелегални имигранти, главно от испаноязични страни. Също така се говори за „преследване“ на китайските стоки, произвеждани в Мексико, с цел избягване на американските търговски ограничения.
Очакванията са, че политиката на Тръмп спрямо Латинска Америка ще бъде по-агресивна, но новото пристанище „Чанкай“ подчертава, че Китай вече е в силна позиция в регион, който традиционно се смята за „задния двор“ на САЩ.
Лозунгът „От Чанкай до Шанхай“ става все по-известен в китайските икономически среди, заявиха лидери, като китайският президент Си Цзинпин и президентката на Перу Дина Болуарте, по време на виртуалното откритие на терминала от президентския офис в Лима. Си акцентира на необходимостта от отказ от търговски протекционизъм и едностранни правила, за да се укрепи икономическата глобализация.
В първата година след откритията, пристанището се очаква да обработи около 1 милион контейнера. Проектът е реализиран от компания „Коско шипинг портс“ (Cosco Shipping Ports), която контролира 60% от съоръжението и притежава 30-годишна концесия за експлоатацията му, което в крайна сметка ще покрие площ от 1,41 милиона кв. м.
Пристанище „Чанкай“, разположено на 80 км северно от Лима, първоначално ще разполага с четири кея, а при завършването му, числото ще нарасне до 15. Общо инвестицията в инфраструктурата възлиза на 3,5 милиарда долара.
„То не е само дълбоководно пристанище, а и първото умно и екологично пристанище в Южна Америка,“ коментира китайският президент по време на церемонията.
Според експертите, създаването на този „Сингапур на Латинска Америка“ е в синхрон с инициативата „Един пояс, един път“, която цели изграждане на инфраструктура за морски, наземен и железопътен транспорт в развиващите се страни, за да се разшири влиянието на Китай на глобално ниво, според френското издание „Трибюн“.
„Всички китайски медии са ентусиазирани от открития терминал, който в техните очи е символ на значимостта на Латинска Америка за Китай,“ споделя Марк Лантейн, специалист по Китай в Арктическия университет на Норвегия. „Това е символично един от най-важните инфраструктурни проекти, финансирани от Китай в региона,“ допълва Рис Дженкинс, експерт по китайски инвестиции в развиващите се страни от Университета на Източна Англия в Норич.
Пристанището в Чанкай е трансформирало крайбрежния град с около 60 000 жители в значителна търговска и логистична зона, което му придава важна икономическа и стратегическа роля в Тихия океан. Преди началото на строителството, цените на квадратен метър в района на Чанкай бяха средно по 2 долара, а сега достигат 35 долара,“ разкрива Хуан Алварес Андраде, кмет на район Чанкай, в интервю за хонконгския всекидневник „Саут Чайна морнинг пост“.
„Основната цел на новото пристанище е да ускори свързването на Китай с Перу,“ пояснява Ана Солис де Станге, експерт по отношенията между Латинска Америка, Китай и САЩ в университета „Хелмут Шмид“ в Хамбург.
Досега сме нуждаели от повече от 30 дни за доставка на стоки до Перу, страната, която винаги е била един от основните входове към Южна Америка. Обещанието е, че с пристанище „Чанкай“ времето за транспорт ще бъде намалено с около 10 дни.
Ана Солис де Станге твърди, че новата пристанищна инфраструктура отразява готовността и намерението на Китай да инвестира в подобни проекти в Латинска Америка, изпращайки важно послание за значимостта на този регион за Пекин. Какъв ще бъде отговорът на Вашингтон и Доналд Тръмп?