Финансовите резултати на военните заводи се подобряват заради военните конфликти в региони, които са основни пазари за българските производители на специална продукция, показват финансовите отчети за 2016-та.
Най-големият държавен завод в сектора – сопотският ВМЗ, който допреди няколко години беше на ръба на фалита, е повишил приходите си четири пъти през миналата година, а печалбата му е нараснала над седем пъти. Подписаните договори за поръчки обещават подобряването на резултатите да продължи.
Сопотският завод е наел допълнително хиляда служители. Основните пазари на компанията са Близкият изток, Индия, Северна Африка, бившите социалистически държави и бившите съветски републики с оръжейни системи, за които ВМЗ прави боеприпаси.
Положителна е тенденцията и при търговеца „Кинтекс“ и по-малкия производител НИТИ – Казанлък. Отложени плащания по договори са причината „Кинтекс“ да отчете рязък скок на приходите за първото тримесечие на тази година, като резултатът дори надвишава продажбите за цялата минала година.
През 2016-та компанията е изнесла военна продукция за 79.8 млн. лв., което е малко под отчетените 81.1 млн. лв. за предходната година. Основният проблем на дружеството е липсата на свободен паричен ресурс, с който да финансира бъдещи договори. Голяма част от парите на компанията са блокирани за банкови гаранции, замразени средства има и във фалиралата Корпоративна търговска банка.
Според доклада на ръководството компанията възвръща добрите си позиции в Индия, където е бил реализиран износ на значителна стойност. Голям е бил обемът и на експорта към Алжир. Друг ключов клиент на дружеството е министерството на отбраната на Етиопия.
Далеч по-малкото НИТИ – Казанлък, което произвежда основно учебно-тренировъчни средства и полицейски боеприпаси, отчита спад на приходите и печалбата през 2016-та, но реалните резултати зад числата са по-добри. Макар че общите приходи на дружеството намаляват, тези от продажби на продукция, които са основното перо, се увеличават със 17% до 1.8 млн. лв. Намалението в другите приходи се дължи на незначителния размер на отписаните през годината задължения.
Значително се увеличават приходите от продажби и през първите три месеца на тази година, което се дължи както на основни за компанията изделия, така и на нови продукти. Печалбата към края на март е 3.5 пъти по-голяма от същия период на миналата година.