През тази година в Нидерландия ще бъдат открити още четири музея на съвременното изкуство, финансирани от богаташи и бизнесмени, съобщава Ер Те Ел Нюз.
Тези независими от държавата музеи набира популярност в последно време. Специалистите коментират, че те допринасят за развитието на музейната сцена в Нидерландия, но също така се обсъждат и потенциальните рискове, свързани с тях.
Новите четири музея ще показват съвременно изкуство, без да получават държавни средства или да използват обществени колекции. Достигат до тези колекции благодарение на заможни семейства или предприемачи, които често инвестират и в обновяване на сградите, в които ще се помещават музеите.
Подкрепа от богати предприемачи
Например, Едуард Занен, основателят на „Бугабу“ (Bugaboo), финансира възстановяването на историческата сграда „Ван Гендхален“ (Van Gendthallen) в Амстердам, където тази есен ще бъде открит музеят „Дрифт“ (Drift).
Богатата фамилия Ван дер Ворм, която контролира инвестиционната компания ХАЛ (HAL), осигурява средства за реконструкцията на стар склад в пристанището на Ротердам, където на 16 май ще започне музея „Феникс“ (Fenix), фокусиращ се на миграцията чрез съвременно изкуство.
В Заандам ще се открие ЗАМу (ZAMu) в бивша фабрика за боеприпаси, който ще включва огромни произведения от колекцията на фламандския предприемач Серж Ханекарт и лимбургския колекционер Ернест Мурманс. Освен това, в Амстердам бившият банкер Ариен Пелс Райкен работи по проекта за Нидерландския музей на портрета, вдъхновен от известната Национална портретна галерия в Лондон, с планирано откриване в стара електроцентрала на PTT до края на 2025 г.
„Ние, основателите, искаме да реализираме нидерландски музей, какъвто липсва. С портретите могат да се разказват уникални истории. Не извличам печалба от това, напротив, инвестирам време и средства. Но личното удовлетворение е безценно“, споделя Пелс Райкен.
Нарастваща класа на милиардери
Социологът на културата Олав Велтхаус е провел множество проучвания относно увеличаването на частните музеи по света. Той не е изненадан от появата на четирите нови музея в Нидерландия през 2025 г. „Имаше няколко проекта, които бяха забавени от пандемията на COVID-19, и сега започват да се реализират почти едновременно“, коментира той.
Велтхаус пояснява, че растежът на музеите, ръководени от заможни спонсори, съвпада с увеличаването на броя на заможните индивиди в Нидерландия. „Все по-голям брой наистина богати хора могат да си позволят да притежават модерно изкуство и красиви сгради за неговото представяне“, добавя той. „Очевидно има все повече и повече богати нидерландци и следим движението. За значителен дял от тези хора, изкуството представлява истинска страст“, изразява своето мнение ученът.
Пожелание за връщане към обществото
Музеят ЛАМ (LAM) в Лисе, отворил врати през 2019 г., е финансиран от фондацията Ван де Брук (Van den Broek), свързана с едноименното семейство, което работи в супермаркетната индустрия. Тези спонсори избягват публичността, но директорката Сиетске ван Зантен, която е помогнала за построяване на колекцията, казва, че семейството иска да върне нещо на обществото.
„В началото не се интересуваха от изкуството, но ситуацията се промени след време, когато осъзнаха как изкуството и културата обогатяват техния живот. Собствеността на лодка или къща е удоволствие предимно за тях, но изкуството им позволява да предадат нещо на другите“. Музеят се специализира в изкуството, свързано с храната и потреблението, „тъй като на това базират печалбите си“, уточнява Ван Зантен.
Тя допълва, че семейството Ван ден Брук подкрепя и съществуващи културни институции, като например Концертгебау и Нидерландския кралски оркестър, но предимството на собствения музей е, че могат да експериментират с нови идеи.
Уязвимост на институциите
Велтхаус също така подчертава, че музеи, създадени от богаташи, могат да бъдат уязвими. Например, какво ще се случи с музей, ако неговите основатели починат или фалират?
Музеят на изкуствата на Дирк Шеринга, например, затвори врати, след като банката, принадлежаща на банка ДСБ, изпадна в несъстоятелност. Много от произведенията на изкуствата сега могат да бъдат намерени в музей в Руурло, собственост на покойния химически милиардер Ханс Мелхерс.
Според Велтхаус, за подобни музея е трудно да привлекат постоянен интерес, когато времето мине.
Без имена на фасадата
Според Велтхаус, уникален аспект на ситуацията в Нидерландия е, че в противовес на милиардерите в чужбина, които обичат да поставят имената си на фасадите на музейте, дарителите в Нидерландия предпочитат да оставят вяра. „Тук основателят често дори не желае да се показва в медията. Това обаче е свързано с традицията тук, че не трябва да привличаш внимание и да се издигаш твърде много“, отбелязва той.
След откритията на четирите частни музея през 2025 г. ще последват още инициативи. Например, милиардерът Роб Дефарес, основател на фирмата за електронна търговия Ай Ем Си (IMC), работи чрез фондация „Хартвиг Арт“ за реконструкция на стара съдебна палата в Амстердам, която ще е пространство за нови експериментални форми на изкуство. Планира се откриването й през 2028 година.