Оперното общество Нордфиорд от Норвегия обяви отмяната на планираното си турне в Съединените щати, съобщава трупата на своя официален сайт.
Турнето, което е било в плановете от 2023 г., няма да се осъществи заради политиката на американските власти относно безопасността и сигурността на пътуващите.
В прессъобщение директорът на операта Кари Стендал Павелич уточнява: „Много е тъжно да отменираме турнето, което знаехме, че ще донесе радост, вълнение и признателност на норвежко-американската общност и ще бъде незабравимо преживяване за всички включени. Въпреки това, безопасността и сигурността на нашия екип е най-важна. Докато чуваме за невинни хора, задържани на паспортен контрол, не можем да рискуваме безопасността на нашите артисти“.
Причината за отмяната е и темата на представлението – мюзикълът „Сол“ (Soga om Sol) от Ойстейн Вийк и Гисле Кверндок, който разглежда емиграцията.
„И норвежкото, и американското правителство ни препоръчаха да намалим акцента върху миграцията, за да угодим на новата администрация, и следователно не е уместно да предприемем пътуване“, споделя още директорът Кари Стендал Павелич.
Турнето е трябвало да включва Ню Йорк и редица населени места в щата Минесота. Оперното общество Нордфиорд е последното от множество музикални формации, които отменят свои ангажименти в САЩ.
Преди десет дни известният пианист и диригент сър Андраш Шиф също анулира всички свои планове за участие в САЩ през сезона 2025/2026 г.
Според The Violin Channel решението на Шиф е взето в контекста на политическите вълнения в „страната на свободите“.
„С оглед на съвременните и безпрецедентни политически промени в Съединените щати, чувствам морално задължение да се откажа от всички ангажименти през сезон 2025/2026“, разяснява Шиф в изявление.
„Това беше трудно решение. От 70-те години на миналия век Америка е важен аспект от живота ми, особено заради времето, което прекарах в Ню Йорк. Там съм имал да играя стотици концерти и да споделям прекрасни мигове с великолепни оркестри и музиканти. Много от моите близки приятели също живеят в САЩ. Имам много причини да съм благодарен“, отбелязва музикантът, носител на награда „Грами“ за записа си на „Английски сюити“ на Бах.
„Някои биха ми казали: „Просто свири и не коментирай“. Но не мога. Ние не живеем в кула от слонова кост, изкуствата не са изолирани от реалността. Изкуството и политиката са неразривно свързани. Затова като артисти е задължително да реагираме на ужасите и несправедливостите в света“, казва Андраш Шиф, който многократно е критикувал авторитарния стил на управление на Виктор Орбан в родната си Унгария.
„Наистина ли не сме научили нищо от историята – примерно Европа през 30-те години на миналия век? Може би не. Да, американците избраха „нов шериф в града“. И това го е променило в нещо съвсем различно – нещо, което някои от нас вече не желаят да посещават“, завършва изказването си пианистът, който бе удостоен с титлата „сър“ от британската кралица Елизабет Втора през 2014 г.
В края на февруари известният германски цигулар Кристиан Тецлаф също анулира своите концерти в САЩ заради „приближаването на Тръмп до Русия“.
В интервю пред „Ню Йорк таймс“ той заяви: „Чувствам непомерен гняв. Не мога да продължавам, игнорирайки това вътрешно чувство. Невъзможно ми е просто да отида и да изнеса турне с красиви концерти“.
Тецлаф допълва, че надява бойкотът му да изпрати важно послание и да предизвика дискусия.
„Плащам 32 процента данъци от всеки концерт, който играя в САЩ. В момента те отиват в щат, който извършва ужасни неща с тези средства“, уточнява роденият в Хамбург музыкант, носител на награда „Грамофон“ за камерна музика.
Политиката на Тръмп и личната му намеса в смяната на ръководството на културния център „Кенеди“ предизвика недоволство сред много творци.
Рианън Гидънс, фолклорен музикант и композитор, отменя своето участие там на 11 май 2025 г.
„Тази дата беше резервирана много преди настоящата администрация да променя програмната политика на институцията. Затова реших да преместя концерта в друга зала във Вашингтон, която е на осем минути път от Центъра „Кенеди“, споделя Рианън Гидънс.
В началото на март стана ясно, че мюзикълът на Бродуей – „Хамилтън“, също се отказа от изявите си в Центъра за сценични изкуства „Джон Ф. Кенеди“ във Вашингтон. Решението на екипа за спектакъла е предизвикано от промените, наложени от президента Доналд Тръмп в управлението на арт институцията.
„Нашият спектакъл не може да бъде част от тази нова културна среда, която се налага в Центъра „Кенеди“, подчерта продуцентът Джефри Селър в изявление, цитирано от Асошиейтед прес.