Всеки автор трябва да грабне нещо от живота, казва скулпторката Васка Емануилова, от чието рождение се навършват 120 години

„Всеки творец трябва да вдъхнови нещо от живота. Тогава се ражда концепцията за творбата“, заявява скулпторката Васка Емануилова в интервю за вестник „Поглед“ през 1981 г., когато се отбелязват 120 години от нейното рождение.

Васка Емануилова (1905-1985) е родена на 25 декември 1905 г. в село Комщица, Софийска област. Тя е сестра на микробиолога акад. Игнат Емануилов (1906-1966).

На въпрос на вестник „Кооперативно село“ от 1984 г. относно значението на родния край, скулпторката споделя: „Когато попитали един българин за най-прекрасния край на света, той отговорил: „България е най-красива страна, а най-прекрасното в България е моето село“.

През 1922 г. тя постъпва в Художествената академия в София, където изучава скулптура под ръководството на проф. Иван Лазаров. Още по време на обучението си, вдъхновена от него, тя развива теми, свързани с селския труд. През 1925 г. печели награда на конкурс в академията с композицията „На нивата“. След завършването си през 1927 г. Васка не може да си позволи частно ателие и остава да работи в академичните помещения. През 1930 г. заедно с младата скулпторка Мара Георгиева (1905-1988) наемат общо ателие, в което творят дълго време.

В София Васка живее в района „Хаджи Димитър“, което й дава възможност да наблюдава отблизо градските работници. Винаги с блокнот под ръка, тя записва видени на улиците моменти от техния труд, които използва за своите скулптурни творби.

Васка Емануилова е една от основателките на Дружеството на новите художници

През 1931 г., заедно с Мара Георгиева, Васка Емануилова основава Дружеството на новите художници.

След като изработва портрет на съпругата на секретаря на френското посолство у нас, тя получава тримесечна стипендия за специализация по скулптура в Париж през 1939 г. В Париж тя посещава музеи и изложби, учи от работите на великите творци, съхранени в Лувъра, и се завръща с множество скици.

Творческата й дейност започва в края на 20-те и началото на 30-те години, в период когато работническата класа става централна тема за много прогресивни художници. Пътят на Васка в изкуството е изключително разнообразен.

В ранния си период Емануилова създава серия произведения с трудова тематика

Тя работи с гипс, бронз и теракота, като се фокусира основно върху малката пластика, включваща голи тела, исторически и битови композиции, както и портрети.

Композициите „Опват се мишци железни“ и „Позив“, изработени през 1932 г., представляват ранни творби на Емануилова, които отразяват живота на работническата класа и слагат основите на редица произведения с трудова тематика, които тя развива през следващите години. Композицията „Позив“ улавя художествено организираната борба на работниците, която е в подем в началото на 30-те години.

Портретите в нейното творчество се отличават със солидна конструкция и показват нейния усет за пластичност. Васка умее да проникава в характера на моделите си, да акцентира върху важни особености на формата и да придава на творбите си качества, които ги правят незабравими.

Тя подхожда към голото женско тяло с реалистичен поглед, отлично осъзнавайки спецификите на този жанр и влиянието му върху формирането на естетическия вкус. За Васка човешкото тяло е безкраен източник на вдъхновение.

Тя участва в колективни художествени изложби през 1928, 1929 и 1930 г.

През 30-те години Васка и Мара Георгиева се включват в множество конкурси за паметници, като печелят награди. Емануилова остава известна като майстор на портрета и изящните теракотени фигури.

Скулпторката твори и през епохата на социалистическия реализъм

След 9 септември 1944 г. Васка Емануилова става активен участник в изграждането на новата социалистическа култура, която се основава на принципите на социалистическия реализъм. Тя активно участва в конкурси за паметници на съветските войници и антифашистите, както и в колективни художествени изложби. Нейните творби „Септември 1923 г.“ (1946), „Разстрел“ (1947) и „Септември 1923 г.“ (1953) продължават революционния дух на българското изкуство, който започна през 30-те години. Сред произведенията, отразяващи трудовата ежедневие на народа, се отличават „Трамвайни работници“ (1947), „Жетварска песен“ (1955) и „Обявено съревнование“ (1958). Творбите й излъчват нестихващ оптимизъм и радостта, която трудът носи на свободния човек.

Най-впечатляващата работа на Васка Емануилова в монументалната скулптура е централната група на Паметника на съветската армия в София, която тя създава в сътрудничество с Мара Георгиева през 1953 г.

На 18 март 1956 г. и на 12 април 1976 г. в София са проведени нейни юбилейни изложби.

„По прост и ненатрапчив начин, Васка Емануилова дари всичките си творби на Софийската община“, коментира проф. Светлин Русев в интервю за вестник „Земеделско знаме“ от 1984 г. по повод откритията на постоянната експозиция „Васка Емануилова“ – филиал на Софийска градска художествена галерия (СГХГ).

На 2 април 1984 г. в София бе открита постоянна изложба с нейни произведения в СГХГ. В експозицията са включени 90 скулптури, 35 рисунки и 48 акварела, дарени от нея на общината. Заради реституция филиалът беше затворен за 12 години, но през декември 2006 г. е възстановен като галерия „Васка Емануилова“ на бул. „Янко Сакъзов“ 15.

Васка Емануилова е удостоена с ордена „Червено знаме на труда“ (1959), званието „Заслужил художник“ (1963), титлата „Народен художник“ (1974), ордена „Народна република България“ – първа степен (1974) и званието „Герой на социалистическия труд“ (1981).

Васка Емануилова умира на 11 юли 1985 г. в София.

/БС/ДС/отдел „Справочна“/

/ДВ

Използвани източници: Голяма енциклопедия България, София 2012, т. 5, с. 1955-1956; сп. „Изкуство“, бр. 2, 1956, с. 48-52; сп. „Изкуство“, бр. 7, 1964, с. 5-10; сп. „Наша родина“, бр. 2, 1961; Каталог от юбилейна изложба – март 1976; в. „Поглед“, бр. 20, 18.5.1981; в. „Кооперативно село“, бр. 115, 15.5.1984; https://veg.sghg.bg/history/

 https://web.archive.org/web/20080226174100/http://www.duma.bg/2006/0806/230806/kultura/cul-4.html

Източник БТА
За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук