Явор Божанков
Явор Божанков/Снимка: БТА

Властта възпира властта. Президентът Радев отиде твърде далеч. Но това се случи и защото законът го позволява. Въпросът е какво ще направим, за да не може никой да злоупотребява с власт в бъдеще.

Реториката (войнолюбци).

Позициите (обвинява Украйна, че тя настоява да води война). Действията (отказ България да подпомага жертвата на агресия, саботаж на възможности за подмяна на съветско оборудване с модерно).

Опитите за превземане на власт далеч отвъд президенската институция (масово назначения на военни лица в държавни органи чрез служебен кабинет).

Вместо да се оплакваме от очевидното, имаме 3 възможности да променим системата.

  1. Да променим Конституцията и да ограничим възможностите за злоупотреба със служебна власт (това изисква 2/3 квалифицирано мнозинство).
  2. Да започнем процедура по импийчмънт (започва се от НС, но се развива в Kонституционния съд).
  3. Да ограничим руското влияние, чрез ограничаване на законовите правомощия на президента. Тези, които Народното събрание му е дало по целесъобразност и нямат конституционно основание. (Не се изисква нито квалифицирано мнозинство, нито тежка процедура, нито процедура в Конституционен съд).

За сега повечето парламентарни сили смятат, че процедура по импийчмънт ще даде политически капитал на Радев и се въздържат от иначе основателно искане за отстраняване.

Това Народно събрание върви към промени в Конституцията, но процедурата е тежка а мнозинствата – несигурни.

Едно действие не отменя друго. Но абсолютно необходимо, като законодатели, е да направим ревизия на президенските квоти и правомощия дадени от НС.

Направих пълен преглед на тези правомощия и подготвих законопроект, който отнема квотите на президента в държавни регулатори и различни органи. Това в момента е целесъобразно, но недостатъчно.

Правовата държава функционира чрез принципа за разделение на властите. Законодателната власт контролира изпълнителната. Съдебната контролира законодателната. Всяка власт е независима от другите власти.

Ето и пример – Министерски съвет предлага, а президентът назначава с указ дадена длъжност.

Как работи този принцип при служебен кабинет? Радев назначава служебен кабинет. Този кабинет не се отчита пред Народно събрание. Същата служебна власт предлага шефове на служби за сигурност, главен секретар и др. А Радев одобрява с указ назначения на собствения си кабинет. Тотално погазване на разделението на властите, тяхната независимост. И най-вече на принципа – власт, власт възпира.
Затова освен преразглеждане на президенските квоти е предвидено законово ограничение при служебните кабинети за кадрови промени, когато разделението на властите е нарушено.

Промените включват Съвета за електронни медии, Българска народна банка, Комисия за защита от дискриминация, службите за сигурност. И много други. Ако не искаме руско влияние в държавните органите, трябва да действаме институционално и принципно.

Законопроектът предвижда квотите да се преразпределят към Народното събрание, но изборът да става по-различно време и в различни легислатури, за да не доминира едно Народно събрание в даден регулатор.

Ще потърся подкрепа от нашата парламентарна група и след това от останалите парламентарни групи.

Мнозина декларират категоричната си подкрепа за европейския път на България.
Декларациите са едно. Действията друго. Този законопроект ясно ще покаже кой от коя страна застава.

*Текстът е публикуван във Фейсбук профила на автора. Заглавието е на ДЕБАТИ.БГ.

Още актуални коментари – четете тук

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук