"Юниливър" продава на търг колекция от произведения на изкуството поради липса на пространство

Днес в Хага ще бъдат продадени около 500 произведения на изкуството, включително картини, скулптури и антики от колекцията на „Юниливър“ (Unilever), според информация от телевизия Ен О Ес. Въпреки че повечето творби са на малко известни чуждестранни художници от 19-и и 20-и век, в колекцията има и произведения на реномирани имена като Карел Апел, Антон Пик и Дик Бруна. Някои от тях са окачени в офисите на компанията в Ротердам, а други са прекарали години в забвение в мазето.

По думите на представителите на компанията, ситуацията е тъжен факт, тъй като вече е трудно да се намери място за излагане на произведенията. Преходът към по-малки и съвременни офис пространства е причина за това. „Офисите стават все по-различни. Все повече са без стени или имат стъклени прегради“, пояснява арт експертът Долф Хейселбергс от аукционната компания.

С намалелия брой стени, на които да се окачват произведения, аукционният специалист казва, че все по-често получава запитвания от фирми, които преди са купували картини именно за офисите си. „Обикновено става дума за малки колекции. Но нещо с размерите на тази е рядкост“, допълва той.

Много от посетителите, които разгледаха експонатите миналата седмица, не бяха в търсене на покупки, а просто любопитни. „Просто минавах наблизо“, сподели един жител пред картина на Дик Бруна. „Наистина е изумителна“. Двойка, която вече е направила оферта за бронзова статуя на скулптора Томас Юнгханс от 1956 г., описват произведението като по-красиво, отколкото са очаквали.

Ценовият диапазон на произведенията в колекцията е значителен. Има творби, които се оценяват на десетки хиляди евро, но и такива, които са в ценовия клас от 150 до 200 евро. Най-високата цена е за статуя на Весел Куизен, която е дарена на град Ротердам и е разположена пред старата централа на „Юниливър“. Тя тежи над 200 000 килограма и не можеше да бъде предоставена по друг начин, уточняват от аукционната къща в Хага.

Приходите

Очакванията са търгът да генерира няколкостотин хиляди евро, но оценките са все още предпазливи. През последните години подобна колекция от фалиралия концерн „Имтех“ (Imtech) осигури над един милион евро.

„Юниливър“ не планира да запази приходите за себе си, подчертава телевизията. „Не държим средствата за нас“, добавя говорителят Вилемин Сториманс. „Поради дългогодишното ни присъствие в Ротердам, искаме да подпомогнем местни фондации, които осигуряват реална помощ. Приходите ще бъдат разпределени между три фондации, които помагат на деца с училищни обеди, образование и медицинска помощ за бездомни“, пояснява той.

Три акварела от Антон Пик, създадени за марката „Калве“ (Calvé) на „Юниливър“, също са дарени на музея в Хатем, носещ неговото име.

Проблемите с колекцията от произведения на изкуствата, натрупвана от 60-те години, са били многообразни. Освен че централата на компанията се премести в Лондон преди години, нидерландското подразделение започна да функционира в по-малки помещения в Ротердам.

Така още повече произведения от колекцията остават в склада. Затова „Юниливър“ решава да организира търг: „Предпочитаме любителите на изкуството да се наслаждават на нашите произведения, вместо те да бъдат скрити“, добавят от компанията.

Малко стени, повече компании с изкуство

През 60-те години много големи компании в Нидерландия започнаха да инвестират в произведения на изкуството, с намерението да украсат офисите си или да подкрепят млади творци.

АкцоНобел (AkzoNobel) разполага с около 2200 произведения и, въпреки че също е преминала към по-открити офис пространства, все още заявява, че има достатъчно „стени и места“ за излагане на произведения. „Имаме достъпно изложбено пространство в нашата сграда в Амстердам“, обясняват от компанията.

Банката АБН Амро (ABN Amro) също организира експозиции в централния си офис. В последните години банката е затворила много офиси, което е довело до складирането на значителен брой от около 6000 произведения. Въпреки това, банката иска да покаже колекцията си на обществото, като предоставя творбите за изложби в музеи у нас и чужбина.

Макар че „АкзоНобел“ обикновено не желае да продава произведения на изкуството, тя е започнала да намалява своята колекция: приходите от търгуваните произведения ще бъдат използвани за обновяване на колекцията и закупуване на творби от нови таланти.

Източник БТА
За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук