За трета поредна година качеството на хотелските услуги в България нараства, сочи проучване

Индексът за качеството на хотели HotScore™ продължава да нараства за трета поредна година, информират от HotScore Analytics – изследователската единица на Хотелския форум, която следи онлайн репутацията на хотелите в България.

За определяне на HotScore™ за 2025 г. екип от специалисти е събрал и анализирал над 500 000 оценки от международни платформи за ревюта на около 1200 български хотела, които имат категория от три до пет звезди и минимум 20 стаи (за да се изключат къщите за гости и апартаментите).

Резултатите показват, че миналата година стоте най-високо оценени хотели в България бяха с среден HotScore™ от 81,55 пункта, а през тази година той се е увеличил до 81,99. Това е малко, но съществено повишение, показващо усилията на собственици и мениджъри за подобряване на качеството на услугите, особено във времена на растяща конкуренция и затруднения с наемането на персонал в сектора, коментират от HotScore Analytics.

Списъкът на стоте хотела с най-висок HotScore™ през годината ще бъде публикуван в рейтинга TOP 100 Best Hotels in Bulgaria 2025, а много от тях ще бъдат наградени на специална церемония, която ще се проведе на 22 януари 2026 г. в Иновационен център „Джон Атанасов“ на София Тех Парк. По време на събитието ще бъдат връчени и грамоти на собствениците и мениджърите на хотелите в различни категории на рейтинга – TOP 10 Best Five-Star City Hotels, TOP 10 Best Four-Star Seaside Hotels и други.

Общият капацитет на хотелите, включени в проучването, е малко над 105 000 стаи, със средно около 86 стаи на хотел. Почти половината от тях са на морето, 30% са в градовете, проучването включва също 10% спа и планински хотели и около 5% от „други ваканционни“ – тези, в близост до природни и исторически забележителности.

Сред 100-те хотела с най-висок HotScore™ 37 са на морето, 30 в градовете, 18 са спа, 7 планински и 8 „други ваканционни“. София с 12 хотела е на първо място, следвана от Пловдив с 11, Златни пясъци (8), Слънчев бряг (7), Банско (6) и други.

Сравнявайки категориите, 5-звездните хотели показват ръст в средния HotScore™ от 69,14 на 71,34 пункта, докато 4-звездните регистрират спад от 71,85 на 69,43. В същото време 3-звездните хотели показват значителен ръст от 63,55 на 67,17 пункта, според HotScore Analytics.

Данни от водещи международни платформи за резервации

На глобално ниво оценките на хотелите, оставени от техните гости на платформи като Booking.com, Google, Tripadvisor и др., се считат за най-точен критерий за качеството на хотелиерската услуга. На базата на тези оценки, с помощта на специализирани алгоритми и изкуствен интелект, HotScore Analytics извършва изчисления на HotScore™ (Hotel Score) на всеки хотел в страната.

Алгоритмите вземат предвид не само оценките на клиентите, но и категорията на хотела, обема на коментарите, и още няколко допълнителни параметри, за да осигурят максимална точност.

Процесът по изчисляване на HotScore™ е безплатен за хотелите, а включването в рейтинга TOP 100 Best Hotels in Bulgaria не зависи от жури, гласуване или платени услуги, добавят от HotScore Analytics.

Проектът за мониторинг на онлайн репутацията на хотелите в България е одобрен и частично финансиран от Европейския съюз по оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“.

Международно разширение към водещи дестинации в Европа

През 2025 г. голяма международна туристическа организация поръча на HotScore Analytics да проведе проучване на онлайн репутацията на хотелите в Париж. Проучването, извършено през юли 2023 г., обхвана над 1200 хотела и анализира над 800 000 потребителски оценки, събрани между май 2024 и юни 2025 г.

Резултатите показаха, че хотел George V, част от веригата Four Seasons, получи най-висок HotScore™ от 89,87 пункта, следван от Pullman Paris Montparnasse (87,194) и Hotel Du Collectionneur (86,65).

Рейтингът TOP 100 Best Hotels in Paris 2025 е достъпен на адрес: https://top100besthotels.com/en/hotels/paris

В момента HotScore Analytics води разговори с различни DMO (Destination Marketing Organizations) за провеждане на подобни рейтинги и за хотели в други популярни европейски дестинации.

София срещу Париж: какво сочат данните

След проведения анализ на хотелите в Париж и обявените резултати за София за 2025 г., данните показват, че средният HotScore™ на хотелите в Париж е 69,87, докато този в София е 70,00.

Това означава, че хотелите в София имат по-висока онлайн репутация от тези в Париж, макар и с малка разлика. От HotScore Analytics обясняват, че туристите в Париж вероятно имат по-високи очаквания за хотелите в града, в сравнение с туристите в София – дестинация, която не е толкова популярна в международен план, но успява да впечатли посетителите си.

За кого е важно оценката на онлайн репутацията на хотелите

„HotScore Analytics не оценява хотелите. Оценките идват от техните гости, а чрез HotScore™ ние анализираме и обобщаваме тези оценки, публикувани на международни платформи“, коментира изпълнителният директор на HotScore Analytics, Ива Георгиева. „Индексът е полезен за туристите, които го следят, когато планират пътуванията си. Също така е важен за хотелите, които могат да го използват за референция пред потенциални бизнес партньори и гости, достигайки до тях чрез социални мрежи и онлайн платформи“, добавя Ива Георгиева.

Източник БТА
За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук