От 00:00 ч. днес официално започна предизборната кампания за местните избори на 29 октомври. Тя ще продължи до 24:00 ч. на 27 октомври. Това се посочва в решение на ЦИК и в хронограмата, публикувана на сайта на комисията.
В случаите на втори тур на територията на дадена община, район или кметство предизборната кампания започва веднага след определяне на кандидатите и датата за провеждане на втория тур от ОИК и приключва в 24:00 часа на деня преди предизборния ден, припомня БТА.
За участие в местния вот в ЦИК са регистрирани 58 партии и 9 коалиции. В сряда ЦИК определи номерата в бюлетината на политическите формации. Номерата на местните коалиции и независими кандидати в бюлетината следват номерата на партиите и коалициите, съгласно поредността на вписване на заявленията в регистъра на общинските избирателни комисии.
Партиите и коалициите, както и номерата, с които ще се явят на вота през октомври, са:
- КП „БСП за България“
- ПП „Земеделски народен съюз“
- ПП „Средна европейска класа“
- ПП „ВМРО – Българско национално движение“
- ПП „Български съюз за директна демокрация“
- ПП „Национално движение за стабилност и възход“
- ПП ГЕРБ
- ПП „Политическо движение социалдемократи“
- КП „Съединени за Пловдив“
- ПП „Български демократичен съюз „Радикали“
- ПП „Справедлива България обединени родолюбци“ – „СБОР“
- ПП „Български гласъ“
- КП „Заедно за силна община“
- КП „Граждани за общината“
- ПП „Движение България на гражданите“
- ПП „Пряка демокрация“
- ПП „Правото“
- ПП „Български социалдемократи“
- ПП „Български демократически форум“
- ПП „Български възход“
- ПП „Има такъв народ“
- ПП „Консервативно обединение на десницата“ – КОД
- ПП „Български земеделски народен съюз“
- КП „Алтернативата на гражданите“
- ПП „Съюз на демократичните сили“
- ПП „Партия на Зелените“
- ПП „Национално движение единство“
- КП „Левицата!“
- ПП „Развитие за Септември и региона“
- ПП „Ние идваме“
- ПП „Съюз за Пловдив“
- ПП „Обединени земеделци“
- ПП „Движение Гергьовден“
- ПП „Движение за просперитет на Перник“
- ПП „Бъдеще за родината“
- ПП „Българска прогресивна линия“
- ПП „Българска социалдемократическа партия“
- ПП „Общество за нова България“
- ПП „Евророма“
- ПП „Море“
- ПП „Обединен блок на труда български лейбъристи“
- ПП „Възраждане“
- ПП „Социалдемократическа партия“
- ПП „Съюз на свободните демократи“
- КП „България на регионите“
- ПП „Партия консервативна България“
- ПП „Българска социалдемокрация – Евролевица“
- ПП „Атака“
- ПП „Свобода“
- ПП Съюз на патриотичните сили „Защита“
- ПП Земеделски съюз „Александър Стамболийски“
- ПП „Българска нова демокрация“
- ПП Социалистическа партия „Български път“
- ПП „Движение напред България“
- ПП „Движение нашият град“
- ПП „Спаси София“
- ПП „Движение за права и свободи“
- ПП „Новото време“
- ПП „Воля“
- ПП „Национално движение за права и свободи“
- КП „Неутрална България“ („Комунистическа партия на България“, „Българска комунистическа партия“, „Партия на българските комунисти“, „Нова сила“, „Русофили за възраждане на отечеството“)
- ПП „Ред, законност, справедливост“
- ПП МИР
- ПП „Глас народен“
- ПП „Движение демократично действие – Д3“
- КП „Продължаваме промяната – Демократична България“
- ПП „Величие“
- Предизборната кампания се води на български език, е записано в решението на ЦИК.
Гражданите, партиите, коалициите, местните коалиции, инициативните комитети, кандидатите и застъпниците имат свобода на изразяване и на предизборна агитация в устна и писмена форма на предизборни събрания, както и чрез доставчиците на медийни услуги.
Кандидатите за общински съветници и за кметове и партиите, коалициите, местните коалиции и инициативните комитети, регистрирали кандидати, имат право на еднакъв достъп до източниците на информация, която им е необходима за целите на предизборната кампания.
Предизборните събрания са публични, като за реда при провеждането им отговарят организаторите и органите на Министерството на вътрешните работи. Събранията се организират съгласно Закона за събранията, митингите и манифестациите.
Предизборна агитация
Предизборна агитация е призив за подкрепа или за неподкрепа на кандидат, партия, коалиция, местна коалиция или инициативен комитет при участие в изборите за общински съветници и за кметове на 29 октомври 2023 г. Наименованието и символите на партия и коалиция, поставени върху предмети, в които не се съдържа призив за подкрепа, не се смятат за агитация по смисъла на Изборния кодекс, се посочва в решението на ЦИК.
По време на предизборната кампания кандидатите, партиите, коалициите, местните коалиции и инициативните комитети могат да изготвят и разпространяват плакати, обръщения и други агитационни материали, като на всеки материал задължително се отбелязва от чие име се издава.
Всеки агитационен материал съдържа информация, че купуването и продаването на гласове е престъпление, като информацията заема не по-малко от 10 на сто от лицевата площ на агитационния материал и е разположена в обособено поле. В аудио- и аудио-визуалните материали тази информация се съдържа като недвусмислено и разбираемо послание.
Агитационните материали се поставят на определени от кмета на общината/района/кметството места.Заповедта на кмета се оповестява публично и се изпраща на общинската избирателна комисия. Агитационни материали могат да се поставят на сгради, огради и витрини само след разрешение на собственика или управителя на имота.
В правомощията на общинските избирателни комисии (ОИК) е да се произнасят по жалби за неправилно поставени агитационни материали по време на предизборната кампания. По решение на ОИК кметът на общината, района или кметството или кметският наместник премахва или изземва поставените и разпространени в нарушение агитационни материали. При необходимост премахването и изземването става със съдействие на органите на Министерството на вътрешните работи. В изборния ден премахването и изземването на такива материали може да става и по решение на секционните избирателни комисии.
Когато през изборния ден и до края на гласуването секционната избирателна комисия установи наличие на агитационни материали, поставени в изборните помещения или на разстояние по-малко от 50 метра от входа на сградата, в която е изборното помещение, тя незабавно ги отстранява.
По решение на Централната избирателна комисия (ЦИК) се премахват или изземват поставените и разпространени в нарушение агитационни материали, когато засягат територията на повече от една община или които се отнасят за повече от една община. Премахването и изземването се извършват по заповед на съответния областен управител и при необходимост със съдействието на органите на Министерството на вътрешните работи.
В срок до 7 дни след изборния ден, а когато на територията на съответната община се провежда втори тур – в срок до седем дни от датата на произвеждането му, партиите, коалициите, местните коалиции и инициативните комитети премахват поставените от тях агитационни материали по повод на вече приключилите избори.
Какво се забранява във връзка с предстоящата кампания и вот на 29 октомври
Предизборната агитация се забранява 24 часа преди изборния ден и в изборния ден.
До приключването на изборите се забранява унищожаването и заличаването на агитационни материали, поставени по определения в Изборния кодекс ред. Освен това се забранява публикуването и излъчването на анонимни материали, свързани с предизборната кампания; използването на агитационни материали, които застрашават живота и здравето на гражданите, частната, общинската и държавната собственост и безопасността на движението; агитационни материали, които накърняват добрите нрави и накърняват честта и доброто име на кандидатите.
Забраняват се агитационни материали, съдържащи герба и/или знамето на България и/или на чужда държава, както и религиозни знаци или изображения; използването на държавния и общинския транспорт за предизборна агитация; провеждането на предизборна агитация в държавни и общински учреждения, институции, държавни и общински предприятия и в търговски дружества с повече от 50 на сто държавно или общинско участие в капитала; провеждането на предизборна агитация на работните места от лица на изборна длъжност в синдикалните и работодателските организации; предизборна агитация от служители на вероизповеданията; поставянето на агитационни материали на партии, коалиции и инициативни комитети в изборните помещения, както и на разстояние, по-малко от 50 метра от входа на сградата, в която е изборното помещение, през изборния ден и до края на гласуването; в търговска реклама да се отправят политически внушения в полза или във вреда на една или друга партия, коалиция или инициативен комитет или кандидат.
Още новини от деня – четете тук