Министърът на регионалното развитие и благоустройството арх. Виолета Комитова покани днес на среща всички собственици на фирми, които участват в протеста, организиран от Българска браншова камара „Пътища“. Към 400 пътни строители, предимно работници, протестираха под дъжда пред Министерство на регионалното развитие.
Около 15-тина представители на строителния бранш влязоха по някое време в МРРБ, но след около половин час стана ясно, че среща всъщност не е имало.
Повече от 4 месеца МРРБ провежда срещи с представители на Българска браншова камара „Пътища“, с представители на фирмите, с профсъюзи и с работници – всичките без особен успех.
Как се стигна до тук
Причина за недоволството на пътните строители са спрените разплащания от страна на държавата. Строители заявиха, че не са получавали заплати от няколко месеца. Те настояват държавата незабавно да разплати натрупаните задължения към изпълнителите от пътния бранш.
Строителните фирми са изправени пред фалит, не могат да изплащат заплати и да се разплащат с доставчиците, а пътищата в страната се рушат заради спрени регулярни ремонти, твърдят от браншовата камара „Пътища“.
Интересен факт е, че в протестите на строителните работници участие взимат представители на компании, които са получили огромни аванси, и не е ясно защо нямат средства да плащат на персонала си. Сред тях са „Автомагистрала Хемус“ и хасковската „АБ“.
Регионалният министър Виолета Комитова бе категорична, че парите са във фирмите, защото предишното управление са раздали авансово над милиард лева.
Установените нарушения
Още през месец юни служебните тогава министри на регионалното развитие и икономиката – арх. Виолета Комитова и Кирил Петков обявиха, че има схема за източване на държавния бюджет чрез проекти за укрепване на свлачища и изграждане и ремонт на пътища.
От изнесените данни стана ясно, че около 500 млн. лв. са били раздадени авансово за укрепване на общо 84 свлачища през последните две години, а от тях е завършено само 1 – това на пътя за Рилския манастир.
При пътищата и магистралите ситуацията е същата. Там са раздадени около 1,5 млрд. лв., чрез прескачане на обществени поръчки, а пари са получавали фирми, които са нямали проектна готовност. Дори голяма част от цената на проектите са определяни „на око“ от фирмата-изпълнител, съобщиха още министрите.
За строежа на автомагистрала „Хемус“ също фирми са получили авансови плащания, за да доставят техника и материали за строителството, отново без обществени поръчки. Държавната компания „Автомагистрали“ е дала аванс от 84 млн. лв. на фирма-доставчик на материали за изграждане на отсечка от магистрала „Хемус“ години преди старта на строителство. Освен това, се оказва, че „Автомагистрали“ не е разполага с капацитета да извърши дейностите по поръчките и е превъзлагала на други партньори тези проекти, а на дружества са давани аванси по проекти, за които дори не е имало изготвен технически проект.
Освен това се оказа, че Агенция пътна инфраструктура“ (АПИ) е възложила на строителните компании дейности по текущ ремонт и поддръжка на пътища за 1.5 млрд. лв за тази година при бюджет от 284 млн. лв за АПИ.
Проблемът с изплащането на дължимите суми на строителите, е че има нарушение в Закона за обществените поръчки (ЗОП). В следствие на откритите множество нарушения държавата спря плащанията към фирмите, а строителни работници започнаха да протестират.
Кой каква роля играе в протестите
Съществува един лош сценарий, в който работниците са получили заплатите си, а протестът е политически. Или още по-лош в който фирмите са прибрали авансите, а са оставили собствените си работници на милостта на държавата.
Не става ясно къде са парите получени авансово от държавата. Никой не дава обяснение? Отказът на фирмите за диалог също е подозрителен?
Съмнение, че протестът е политизиран изрази и министър Комитова, която в една от телевизиите заяви, че протестите може да са организирани с политически цели, особено в момент като този – преди изборите.
И тук изниква въпросът трябва ли да се плати на фирмите ОТНОВО, въпреки раздадените им аванси, и ОТНОВО от нашите данъци?
За още новини последвайте канала на Дебати в Google Новини