Япония се смята за една от водещите технологични нации в света. Това е вярно, но след само няколко дни в страната на изгряващото слънце става ясно, че японците имат известна степен на мизонеизъм (страх от иновацийте и неизвестността – бел. ред.). В резултат, промените не винаги се приемат с открити обятия, според испанското издание на „Бизнес инсайдър“.
Тази особена културна черта, според редица специалисти, е в контекста на визията на новатори като Илон Мъск за бъдещето на транспорта. В Япония обществото не възприема електрическите автомобили единодушно, което предполага, че интеграцията им на местния пазар ще бъде бавен процес.
Ситуацията с електрическите автомобили в Япония
Японците са известни с това, че отстояват позицията си по почти всяка тема. Затова, що се отнася до електрическите превозни средства, те настойчиво изразяват собственото си мнение. Въпреки световната тенденция за увеличаване на популярността на тези автомобили, благодарение на влиянието на Илон Мъск, това не важи за Япония.
Исторически, Япония е лидер в автомобилната индустрия, и пример за това е „Тойота Приус“, представен в края на 90-те години. Оттогава хибридните автомобили все повече обръщат внимание на себе си, достигайки момент, в който през 2023 г. тя изпревари бензиновите автомобили за първи път.
Според информация на Блумбърг, през настоящата година японският автомобилен пазар е достигнал важен етап: над 50% от новите продажби са хибриди – 55%. От своя страна бензиновите автомобили покриват само 36%. Това е значително по-нисък дял в сравнение с традиционните стойности досега.
Какво стои настрана за електрическите превозни средства? Явно японците продължават да не виждат предимствата на електрическите автомобили, както показват данните. През 2022 г. са регистрирани едва около 59 000 нови електрически превозни средства, което представлява само 1,7% от общия пазар. Това е значително по-малко в сравнение с другите нации.
Песимистични предвиждания
Прогнозите на специалистите не предвиждат промяна на впечатляващата тенденция в Япония в следващите години. Според анализа, до 2030 г. 67,1% от автомобилите, продавани в Япония, ще продължат да бъдат хибриди, като бензиновите превозни средства ще заемат още 20% от пазара.
Тази статиска показва, че в сравнение с другите региони, като Европа, САЩ и дори Китай, мрежата от станции за зареждане на електрически автомобили в Япония е значително по-слабо развита, а местното производство остава сконцентрировано предимно в хибридите, отразявайки патриотичните нагласи на японците.




