Централната избирателна комисия (ЦИК) отказала да изплати общо около 55 хил лв. на „Нова телевизия“, „Би Ти Ви“, „Канал 3“ и „България он еър“ по медийните пакети за разясняване на националния референдум, който беше проведен на 6 ноември, заедно с изборите за президент.

Парите са по договори с инициативни комитети за излъчване на информационно-разяснителни материали, съобщава „Дневник“. Според ЦИК, обаче, те съдържат предизборна агитация в полза на Веселин Марешки и се отклоняват от разяснителната си насоченост. Това се разбира от решение Върховния административен съд, пред който медиите са обжалвали постановеното от комисията.

В средата на октомври Централната избирателна комисия съобщи, че ще раздаде 2 млн. лв. на участниците в президентските избори и националния референдум на 6 ноември посредством т.нар. медийни пакети. Средствата идват от държавния бюджет, като максималната сума за един пакет е 40 хил. лв. Основната част от сумата – 1.3 млн. лв., беше предвидена за разяснителната кампания за референдума, иницииран от шоумена Слави Трифонов. Останалите 700 хил. лева бяха разпределени между 6 партии и 10 инициативни комитета, заявили участие в президентските избори. Според условията, след приключването на кампанията, договорите заедно с излъчените видеа (репортажи, интервюта, клипове) се изпращат в ЦИК. Членовете на избирателната комисия ги разглеждат и гласуват дали да одобрят всяко плащане.

Част от инициативните комитети (ИК) с които четирите цитирани телевизии сключили договор, се оказват свързани с Веселин Марешки. Така вместо разяснения например, какво е мажоритарен вот в два тура, агитацията се отклонила по посока на кандидатпрезидентската кампания на Веселин Марешки.

„Би Ти Ви Mедия Груп“ АД имала сключен договор с инициативен комитет „Гласът на хората“ за близо 15 хил. лв. Според договора тя трябвало да излъчи информационни-разяснителни материали за националния референдум. Зад „Гласът на хората“ обаче, твърди ЦИК се оказал Веселин Марешки, а подписалият договора с медията – Александър Димитров бил пълномощник. Със същия инициативен комитет имала договор за 12 хил. лв и „Канал 3“.

„Нова телевиия“ и  „България он еър“ имали договор с ИК „Референдум 2016“, за по около 14 хил. лв. За договора с инициативния комитет „Референдум 2016“ по телевизия „България он еър“ излъчила 17-минутно интервю с Веселин Марешки по въпросите на референдума. Само че, според стенограмата на ЦИК, ставало дума не за референдума на Слави, а за недопуснатия референдум на Марешки. А на няколко пъти във видеото имало заставка „Веселин Марешки – кандидат за президент“, се казва още в стенограмата. А самият Веселин Марешки се яви на последните избори, издигнат от друг инициативен комитет – „Веселин Марешки за президент“.

Случилото се с медийната агитация повдига много въпроси: възможно ли е продуцентите и редакторите на актуалните предавания в споменатите медии да не са видели слона в стаята, иначе казано да са излъчили коренно различно съдържание от договореното? Това е малко вероятно – обикновено телевизиите на излъчват реклама на някой, който не си е платил. Остава отворена другата възможност – грешката да не е случайна, което хвърля сериозна морална сянка и подкопава доверието в конвенционалните медии у нас. До момента, собствениците на по-горе споменатите телевизии не са дали публично изявление как се е стигнало до конфузната ситуация. Надяваме се да го направят, при това максимално прозрачно, като осветят дали и колко точно пари са получили за кампанията на Марешки. Не на последно място, става ясно, че схемата за държавна помощ в агитацията при референдуми е сбъркана и създава хранителна почва за измами. Оставаме с впечатлението, че инициативните комитети, са звено за разпределяне на държавни средства.

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!