Психологът Евелина Лафчийска от асоциация „Родители“ дава съвети как родителите да намират баланса между бързо развиващата се технологична среда и контрола върху интернет съдържанието, което децата им споделят в мрежата.
Оказва се, че една трета от родителите участват активно в онлайн животът на своите деца. Как ще коментирате този процент, едва 30% от родителите знаят какво правят децата им на възраст между 9 и17 години в интернет?
От една страна проблемът е много подценяван, тъй като детето си е вкъщи и от дома влиза в интернет. Голяма част от родителите смятат, че интернет е техническа среда, но истината е, че това всъщност е и социална среда.
Какъв процент от децата използват интернет? От каква възраст започват да го използват
Много рядко децата не използват интернет. Можем да направим сравнение от 2010 г. Ако тогава децата са започвали на 9-10 години да използват интернет активно, сега границата започва на 6-7 години. Не препоръчваме да се оставят самостоятелно да сърфират в мрежата.
А какво препоръчвате?
Не е добре да ги ограничаваме без технологии. Както водим децата на улицата и ги учим как да пресичат безопасно, това трябва да се случва и в интернет, защото това е още по-голяма среда. Първо родителите трябва да прекарват време с децата си онлайн– да играят, да учат. Поне известно време могат да учат децата на настройки, как да „сърфират” безопасно. Ако свалят приложения, трябва да има правила – колко време да прекарва в интернет, какви неща могат да теглят, кога да използва устройството и приложенията. Трябва да има договорка между родителя и детето.
Какво трябва да правят родителите? Редно ли е едно дете на 6-7 години да има лично собствено устройство.
Когато устройството е общо, детето много повече се съобразява. Когато детето е все още малко, то дори не се съобразява с това колко е скъпа техника. Ние препоръчваме да се купува самостоятелно устройство на по-късна възраст. Дигиталното родителство е много голямо предизвикателство за родителите в цял свят, не само у нас. В чужбина родителите използват повече програми за родителски контрол, които ограничават съдържанието, което не е подходящо за деца, филтрират определена информация. В България все още това не се прави достатъчно.
Какъв процент от децата използват интернет и за други цели, като училище например?
Това е голямата ни болка. Децата споделят, че имат нужда да използват интернет повече в училище. Образователната ни система не подкрепя децата да обаче да го правят – да знаят как да търсят информация, да подлагат на съмнение информацията, която откриват там, да правят различни проекти. За това децата предимно използват социални мрежи, гледат клипчета и играят игри в интернет. А това не развива критичното им мислене, коментира Лафчийска пред BIT.