В сърцето на романтиката в Южна Америка, аржентинските любовници плащат висока цена по време на криза: занемаряване на контрацепцията. На фона на настъпилата рецесия, рязката девалвация на валутата и болезнената инфлация, продажбите на презервативи и противозачатъчни таблетки се сринаха, казват фармацевти и производители.
„Обезценяването на песото ме убива“, каза актьорът комик Гилермо Акуино във видео, в което млад мъж се извинява на потенциална партньорка, заявявайки, че му е останал само един презерватив до края на годината.
„Обичам те, не е заради теб, това е заради социално-икономическата ситуация“, добавя хумористът.
Под комедията обаче се крие мрачна реалност.
Очаква се втората по мащаб икономика на Южна Америка да се свие с 2,6% през тази година и да се бори с 50% годишна инфлация. Песото загуби две трети от стойността си спрямо долара от началото на 2018 г., като удари вноса и потреблението.
Вътрешните продажби на автомобили, вина и месо са намалели. Промишлените източници изчисляват, че продажбите на презервативи са намалели с 8% от началото на годината в сравнение с 2018 г. и са спаднали с една четвърт през последните месеци с влошаването на икономическата криза.
Повечето презервативи или материалите, необходими за направата им, се внасят, така че по-слабата валута оказва непосредствено влияние върху цената, с около 36% увеличена от началото на годината, казва Фелипе Копелович, президент на производителя на презервативи „Копелко“.
Продажбите на противозачатъчни таблетки също са намалели – с 6% за годината и с една пета наскоро, съобщават фармацевти.
Изабел Рейносо, президент на Аржентинската фармацевтична конфедерация, заявява за „Ройтерс“, че повишаването на цените означава, че хиляди жени се отказватот хапчето.
„Около 144 000 жени са спрели да приемат контрацептиви всеки месец“, казва тя.
Експертите по обществено здраве заявяват, че проблемът може да влоши положението с полово предаваните болести.
Правителството разпространява безплатни презервативи в обществените болници, но малцина знаят за това, казва Мар Лукас, програмен директор на организация, бореща се с ХИВ.
Емилиано Ди Илио, фармацевт, работещ в предградията на Буенос Айрес, каза пред „Ройтерс“, че покачващата се инфлация е довела до спад в продажбите на презервативи и противозачатъчни хапчета в неговата аптека съответно с 20% и 25% през последните два месеца. По думите му хората идват, питат за цената, а после просто си отиват.