Получих подробни доклади, така, както изисках – и от МВР, и от ДАНС, и от прокуратурата. В момента те не са тук. Липсата на представител на изпълнителната власт, разбира се, не отменя нейната отговорност пред гражданите и закона за провеждането на честни и открити избори.
Първо, искам да благодаря за усилията на всички институции, най-вече на ЦИК, които бяха изправени пред най-голямото предизвикателство. Знаете, още с встъпването в длъжност, трябваше да организират и избори за ЕП, веднага след това и местни избори. Трябваше да се въвежда за европейските избори и машинно гласуване. Искам да Ви поздравя за тези усилия и затова, че изборите бяха организирани от Вас.
Целта на днешната среща е тук на институционално и експертно ниво, да идентифицираме проблемите, да анализираме причините, да чуят вашето предложение за промени, такива, че да отиваме към подобряване, и то значително, на изборния процес. А след това ще проведа консултации с политическите партии как да бъде направено така, че със съответните и законови, и организационни промени ние да постигнем едни по-добри избори за цялото ни общество.
Когато говорим за честни избори, на всички ни е ясно, че в демократичния свят няма универсални правила, които да водят към идеални избори. Идеални избори няма. Това е една огромна организация. Тя обхваща всички хора в държавата и е нормално да има проблеми. Но не е нормално, когато тези проблеми излизат извън една общоприета обществена рамка.
На последните местни избори, според мен, в редица отношения ние излязохме от тази рамка и трябва да си извлечем сериозни поуки, най-вече да предприемем и то енергично действия. Защото времето до следващите избори съвсем не е толкова далече, предвид огромния обем работа, който трябва да бъде свършена.
Отклонения можем да дискутираме много дълго време, но за мен абсолютно неприемлив процент недействителни бюлетини за общински съветници. Това не може да бъде процент за една нормална, европейска държава. Огромен брой сгрешени бюлетини – ще искам и вашата информация за това и вижданията ви как да се подобри този резултат и какви са причините. Говорим за разминавания в избирателните списъци, да не се връщам към София, към други градове и то в голяма степен, огромно разминаване.
Разбира се, тук са и медиите. Имаме проблем със спазването на закона и от социологическите агенции, и от медиите, които влияят на мнението на гражданите в една или друга посока. Разбира се, големите проблеми и предизвикателства пред нас са корпоративният вот и купеният вот.
Специално за недействителните бюлетини. Да, знаем, и проф. Константинов обясни много пъти, и от представителите на ЦИК, за отбелязването на преференциите, но не отбелязването на партията. Това обаче само показва и доказва, че спасението тук е машинният вот. Това е.
Така както банкоматът не те пуска да получиш исканата от теб сума, докато не минеш през целия цикъл, така и машината предоставя елементарен, защитен, логически механизъм, който не те пуска да отбележиш преференция, без да си отбелязал другото необходимо квадратче. Така че тук спор няма.
Връщайки се към недействителните бюлетини, от огромен интерес е, и аз ще искам да има такава статистика, какво означава да има недействителна бюлетина: дали поради невежество, незнание, погрешно задраскване, недопустимо задраскване или манипулация от страна на СИК. Защото в YouTube се въртят клипове, където се дават инструкции как съответните СИК-ове да произвеждат недействителни бюлетини, там, където кандидатът е неудобният кандидат или партията е неудобната партия.
Така че, това е от съществена значимост и за да трупаме статистическа информация, това е моето предложение, да излизат в един и същ формат резултатите за всички избори, за да може да има съпоставка и да се ориентираме по-лесно.
Но категорично, да, струва пари, но трябва да имаме машинно гласуване, най-малкото, за да решим проблема с недействителните бюлетини, за да решим проблеми с преброяването, с обобщаването и голямото чакане на СИК, пренасяне на протоколи и т.н. – всички тези рискови елементи, които съпътстват едни избори.
Дистанционно електронно гласуване – трябва категорично да се ускорят темповете за работа по него и затова тук изпълнителната власт, като отговорна по закон за логистичното осигуряване на изборите, трябва да прояви своите ангажименти.
Специално за машинното гласуване, възложих тази задача на моя екип, в бюджет 2020 няма изрична позиция за откриване на процедура за закупуване на машини. И това е моят въпрос: откъде и как ще се осигури финансирането, и най-важното: кога ще започне процедурата. Ние трябва да направим така, че поне този път, 6 месеца преди следващите избори, всичко да е по местата си. Ако има законови промени, да са приключени, ако има организационни промени, да са приключени, машините да са доставени, сертифицирани и да върви процесът по обучение, верификация на софтуер, тестове и т.н. Това означава, че в началото на следващата година този процес категорично трябва да започне.
По отношение на избирателните списъци, активната регистрация. По отношение на социологическите агенции и медиите, видяхме, че законът се нарушава поголовно. Това прави впечатление на всички. Дали е съзнателно, или не, но огромни разминавания с екзитполовете с действителността, които веднага се поемат от медиите, в хода на самите избори, и влияят на гласа на хората. За мен това е недопустимо и тук трябва да има сериозна реакция.
По отношение на корпоративния и купения вот. Да, машини ще доставим, пари ще се дадат, организация ще се направи, най-трудно е, според мен, да преодолеем корпоративния и купения вот. Ако погледнем статистиката и докладите, които са ни представени от ДАНС, МВР и прокуратурата, няма някакви съществени разлики между местните избори от 2015 и тези от тази година. Но гледайки всичко това, което и социолози и политолози, експерти, обобщават, усещането в хората е, че тук се върти индустрия за десетки милиони. Това е срамно да се случва в европейска държава в 21-ви век.
Явно, трябва да вървим категорично към увеличаване на тежестта на наказанията. И административни, и като криминални престъпления. Трябва да търсим решение как ще класифицираме кои са административни нарушения, и кои криминални престъпления, защото това е престъпление срещу демокрацията. Това подменя вота на гражданите.
От честността, от прозрачността на изборите зависи не просто демокрацията, зависи легитимността на управлението, институциите и хората, които избираме. И това трябва дълбоко да се осъзнае.