Днес проф. Олег Асенов, член на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура” представи пред членовете на Българското обединение на шофьорите новият начин на таксуване. Електронното плащане на тежкотоварните превозни средства за ползване на платена пътна мрежа на база изминато разстояние – тол, ще бъде въведено от 1 март 2020 г.
Проф. Асенов уточни, че при формирането на пътните такси, има два типа разходи, така наречените присъщи и допълнителни.
„В нашата тол система нито един допълнителен разход не сме въвели при формиране на пътните такси. Единственият присъщ е екологичната категория. Това е свързано с това да опазваме нашата природа. Постоянно се говори за това какво дишаме. Няма как ние да не се грижим за нашата екология, ако не въвеждаме практики, които да стимулират това“, уточни проф. Асенов.Той отчете, че в целия процес на въвеждане на тол системата са постигнали точно това, което искат всички страни: плавност, малко покритие и възможност на определено време да седнат на една маса и да видят какъв е бил ефектът от направеното.
„Смятам, че такъв диалог наистина е конструктивен. Смятам, че днешната среща е много важна за нас“, допълни още проф. Асенов.
Той поясни, че новите цени са в процедура.
„На 13-ти март изтича обществената поръчка, в момента, в който тарифата мине през Министерски съвет имаме готовност в тол калкулатора и на маршрутната карта да сменим цените“, коментира още проф. Асенов.
Той уточни, че е започнало монтиране на пътни знаци, които да обозначават тол системата.
„Знаците са налични, произведени са. Самият знак е приет със съответен нормативен документ, така че всички тол сегменти ще бъдат обозначени съвсем правилно“, обясни проф. Асенов.
Той допълни, че на ГКПП-ата се прави информационна кампания и на всеки канал на тежък трафик ще има информационна табела, че става въпрос за нова тол територия“, каза още проф. Асенов.
Проф. Асенов и екип от експерти от Националното тол управление направиха демонстрация на възможността за купуване на маршрутна карта – предплатена услуга, която позволява шофьорът да измине еднократно предварително заявен маршрут.
Беше представен тол калкулаторът на сайта www.bgtoll.bg, с помощта на който превозвачите могат да изчислят таксите, които ще дължат за изминати километри в тол.
Експертите очакват и са готови да отговарят и на други въпроси от интерес за бранша.
Заради въвеждането на тол-системата, от 2 февруари бе спряна продажбата на месечни винетки за камионите и автобусите над 3,5 тона.
По същата причина от 24 февруари 2020 г. ще бъде спряна продажбата на седмични винетки за тежкотоварните превозни средства.
От 24 до 29 февруари 2020 г. за автомобилите над 3,5 тона ще могат да се купуват само дневни електронни винетки, чиято продажба ще бъде преустановена в 23:59 часа на 29 февруари.
Припомняме, че в началото на годината, превозвачите заплашиха, че излизат на национален протест заради предвидените размер и обхват на тол-системата. След разговор с правителството, представителите на транспортния бранш се отказаха от стачката си, а властта отстъпи пред исканията им.
Регионалният министър Петя Аврамова обяви, че тол-системата ще стартира с тарифите, които браншът предлага.
До 1 март всяко средство над 3,5 тона трябва бъде оборудвано, така че след пускане на тол-системата да не възникнат никакви проблеми.
През юни ще бъде направен разбор на постигнатите резултати и тогава ще се реши как ще се процедира оттук нататък.
В новия обхват на тол-системата няма да влизат пътищата от втори клас (както беше предвидено), а само магистралите и първи клас – 6050 километра.
Това означава, че безплатни остават 14 000 км от цялата републиканска пътна мрежа, която е около 20 000 км.
Разчетите показват, че годишните приходи на тол-системата от леки автомобили се очаква да са в размер на 250 млн.лева. Когато стане ясна тарифата ще има яснота колко ще печели държавата и от камиони.