Днес в парламента ще бъдат внесени предложения за промени в Наказателния кодекс за по-строги наказания при причиняване на смърт на пътя.
В интервю за бТВ юристът проф. Пламен Панайотов обаче изрази съмнение, че тежките наказания ще имат някакъв ефект върху броя на подобни престъпления.
„Повишаването размера на наказанията не води до намаляване на престъпността. Това го знае всеки специалист по Наказателно право”, каза той.
„При умишлено убийство на пътя в момента наказанието е от 10 до 20 години лишаване от свобода или доживотен затвор. Ако бъдат направени промените, санкцията вероятно ще стане 15 до 20 години лишаване от свобода. Увеличението не е кой знае колко значително, тоест санкционните последици няма да се променят съществено”, смята юристът.
Той смята, че акцентът трябва да бъде поставен по-скоро върху контрола на разпространението и употребата на наркотици, но категорично не е съгласен, че ако се увеличат наказанията за този тип престъпления, те ще намалеят.
„Самото ожесточаване на наказателната репресия води само до ожесточаване на престъпността. Не засегнем ли действителните причини, поради които се случват един или друг вид престъпна дейност, ние няма как да се предпазим с престъпността”, каза проф. Панайотов.
Той е на мнение, че дори е възможно да отпадне наказанието „доживотен затвор без право на замяна”.
„България е единствената страна в Европа, където има два типа доживотен затвор, между които няма съществена разлика. И в двата случая се касае за доживотен затвор, като при единия съдът може да реши да промени наказанието на срочен затвор”, обясни още юристът.
И добави:
„Ако пътят през Наказателното право беше този път, който достатъчно ефективно може сам по себе си да пребори престъпността, човечеството отдавна щеше да е забравило всякакъв вид престъпност”.
Предложенията за по-строги наказания при убийство на пътя, след употреба на наркотици, дойдоха след жестоката катастрофа с журналиста Милен Цветков. На връх Великден той беше убит от дрогиран шофьор на пътя.
Смъртта на Цветков предизвика широк обществен и политически отзвук, давайки пореден старт на дебатите за увеличаване на наказанията при ПТП-та.