В суматохата покрай продължаващите почти три месеца протести, доклада на ЕК за върховенството на закона, предстоящото изслушване на премиера Бойко Борисов и на главния прокурор Иван Гешев в Европарламента, срещата на върха на лидерите от ЕС и други външни и вътрешни политически сътресения, днес стана ясно, че българското правителство е изхарчило още 1 млрд. лева за магистрала.
Става дума 66-километров участък от пътя „Видин-Ботевград”, който ще се строи от държавната компания „Автомагистрали”, описвана от мнозина като схема за непрозрачно харчене на милиарди без обществени поръчки.
В момента компанията изпълнява държавни договори за около 3 млрд. лв.
Ботевград-Видин
„Автомагистрали“ ЕАД ще изгради 65.8 км от път I-1 „Видин – Ботевград“, в участъка между пътен възел „Макреш“ и обходния път на град Монтана, съобщи в петък Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ). Тъй като компанията е държавна, възлагането се прави без обществена поръчка.
Компанията обаче няма нито достатъчно техника, нито достатъчно хора, с които да изпълнява проектите си. Новият й договор е на стойност 1 083 000 000 лв. с ДДС. Първата порция от сумата – 379 млн. лв. вече са осигурени от правителството с решение от 19 август.
За изграждане на магистрала от Видин до Ботевград, която да свързва „Дунав мост 2” с другите ключови пътни артерии в страната, се говори от години. Премиерът не веднъж е заявявал, че проектът е приоритетен за кабинета.
Очаква се, че с изпълнението на проекта транзитният трафик ще бъде изведен от населените места, с което ще се повиши безопасността на движение и ще се ограничи вредното въздействие на шума и замърсяването на околната среда от интензивния тежкотоварен трафик.
Отсечката между пътен възел „Макреш“ и обходния път на гр. Монтана е разделена на 5 участъка, които са с различен срок на изпълнение – от 28 месеца до 32 месеца.
В момента се изграждат общо 62.6 км от пътя „Видин – Ботевград“.
Миналата година започна работата по един от най-сложните отсечки „Мездра – Ботевград (33 км) и „Видин – пътен възел „Макреш“ (29.6 км).
„Автомагистрали” строи и „Хемус”
В момента „Автомагистрали“ е ангажирана с изграждането на магистрала „Хемус“, ремонтите на виадуктите по магистралите и тунел „Витиня“, укрепването на свлачища – общо поръчки за около 3 млрд. лв. възложени и директно от държавата.
Капацитетът на компанията обаче е ограничен и поради тази причина, „Автомагистрали” отдава по не особено прозрачен начин обектите на частни фирми чрез договори за наемане на техника и материали.
Ще ремонтира и участъка между Чирпан и Стара Загора
През последните дни компанията се прочу и с друг скандален проект. Нагънатият участък към морето, между Чирпан и Стара Загора, по който е въведено ограничение от 90 км./час заради огромните бабуни, ще бъде ремонтиран именно от „Автомагистрали”. Но ремонтът на 52-километровия участък ще струва повече, отколкото направата му.
За ремонта само в посока Бургас ще бъдат платени 90 млн. лв. Това прави 1.7 млн. на километър за посока при средно 1.35 млн. лв. при изграждането на участъка.