Министърът на образованието и науката Красимир Вълчев не възнамерява да предлага на това Народно събрание отмяна на Националното външно оценяване в 4-ти и 10-и клас. Той не очаква епидемичната ситуация през юни, когато изпитите се провеждат, да бъде по-лоша, отколкото е сега, стана ясно от негово изявление по БНТ.
„Дадохме възможност 1-3-и клас да се удължи с три седмици учебната година, 4-6-и клас – с две седмици. 313 училища избраха тази възможност. Над 300 училища ще учат през юни за сметка на декември“, каза още министърът.
Той сподели, че желанието от началото на учебната година е да има максимум присъствено обучение, но осъзнава, че то не може да се реализира.
„Ако върнем всички ученици, рискуваме след това всички отново да останат вкъщи – допълни Вълчев – Януари, февруари са най-епидемичните месеци всяка година. Ние през януари имахме относителен късмет, нашите мерки дадоха ефект. Успяхме да направим така, че близо половината ученици да учат през целия месец и това е най-добрата новина.“
По думите му, онлайн обучението е спасило натрупването на дефицити, забавянето в образователното развитие на децата. То е по-добра алтернатива на нищото, но в никакъв случай не е пълноценна алтернатива на присъственото обучение.
Според министъра много са споровете дали училищата и учениците са основните фактори за разрастване на заразата и няма съмнение, че те допринасят. Въпросът е колко – в някои случаи повече, в други по-малко, в зависимост от възрастта на учениците, от предприетите мерки.
„Доказа се тезата, че малките деца не са основните заразители. Колкото по-малки са децата, по-малко рецептори имат, по-малко репликират вируса, безсимптомните преносители по-малко заразяват. Не са проблемът децата. Проблемът е класната стая“, каза още Вълчев.
Първи-четвърти клас не са учили по-малко от предходни години присъствено, а като цяло са учили повече, тъй като предходни години има една седмица екскурзии, две-три седмици грипни ваканции, ваканциите поради усложнена климатична обстановка. В момента има 5 – 12. клас близо 600 деца, които са избрали да останат да се обучават вкъщи – обобщи министърът.
Според него, системата като цяло функционира, но проблемът е, че електронното обучение от разстояние не може да бъде компенсаторна заместваща алтернатива на присъственото обучение – намалява мотивацията за учене, ефективността на педагогическото взаимодействие не е толкова силна, и тези загуби са толкова по-големи, колкото са в по-ниска възраст децата.
Вълчев обясни, че повечето родители искат децата им да учат в клас.
„Настроенията се менят, преди два месеца на цялата общественост мненията бяха 50 на 50. Сега категорично родителите и учителите са сигурни за присъственото обучение. Единственото, което можем да сложим на везната срещу здравето, е образованието. Това е, за което поехме риск“, допълни той.
За тази седмица има малко увеличение на случаите спрямо миналата, но като цяло сме в благоприятен сценарий. Ако този сценарий се задържи, можем да се мисли за по-голямо разхлабване.
Няма антиваксърска настройка сред учителите, категоричен беше министърът. Има предпазливост. Има едно изчакване. Въпреки това, има 24%, които са заявили желание за ваксинация.