След два трудни сезона заради ковид кризата хотелиерите се подготвяха за силен летен сезон, заради обещаващия старт на заявки за почивки, които са започнали още в началото на новата година. Но заради войната в Украйна рязко са спрели резервациите от всички пазари.
„Резервациите валяха от много места. Започна да се появява нотка на оптимизъм, признаци на възстановяване на туризма и пътуванията, след две изключително тежки години на COVID-пандемия. Но ние се намираме в непосредствена близост до военните действия и съвсем нормално е, освен непосредствено засегнатите пазари от Русия и Украйна, да има въздържане от пътуване и от останалите пазари“ заяви Теодор Пастармаджиев от Съюза на собствениците в курорта Слънчев бряг.
За масови откази на резервациите от чужбина съобщава и туристическият бизнес в Банско. Хотелиери прогнозират, че заради войната между Русия и Украйна ситуацията ще се влошава, като до края на зимния сезон бизнесът в Банско ще разчита предимно на българските туристи.
Туроператори по морето също коментират, че войната, която на практика е на територията на Европа, ще се отрази и на резервациите за следващия сезон, защото страната ни се намира прекалено близо до конфликта и не е привлекателна дестинация в създалата се ситуация.
В курорта очакваха това лято да се върнат и английските туристи, след като две години липсваха по българското море, но това е малко вероятно да се случи. Руските туристи пък са спрели да резервират екскурзии на фона на западните санкции.
Тревожен е фактът, че украинските туристи, посетили страната ни през изминалата година са повече от руските, и предвид войната, която се води в страната им със сигурност няма да може да разчитаме на тях.
Българските туристи – спасители на сезона
Най-вероятно ще се повтори ситуацията от последните две години, в която на българският турист му се налага да спасява сезоните в нашите летни и зимни курорти.
Между 500 000 и 1 000 000 души наши сънародници всяка година предпочитат гръцките и турските курорти за почивките си, тъй като българинът в продължение на дълги години беше пренебрегван и унижаван за сметка на по-платежоспособните западни и руски граждани.
Този брой е един огромен потенциален вътрешен пазар, който би могъл да се завърне и да „спаси“ сезона, ако ресторантьорите и хотелиерите успеят да го привлекат.
Но ще бъде хубаво това да не е краткосрочно. Да не се търсят български туристи само като заместител на чуждите, а за постоянно. В нашите курорти, по нашето море и по нашите планини, да има предимно българи и чак тогава, да се мисли за благото на чужденеца. Да не се гледа на туристите като на еднократна касичка, а като на дългосрочна инвестиция.