Летният период ще бъде използван от Министерството на образованието и науката, за да бъдат актуализирани учебните програми за новата учебна година. Това съобщи в ефира на БНТ министърът на образованието и науката акад. Николай Денков.
“Идеята не е да се опрости материалът, а да се наблегне на уменията. Умението да мислиш, да формулираш теза, да я защитиш”, посочи министърът на образованието.
Той обясни, че усилията на МОН ще бъдат насочени към това учебното съдържание да не се фокусира върху наизустяването на факти, фрази, процеси, а върху уменията на учениците.
Министър Денков обяви, че прегледът на учебните програми, който МОН извършва, е към своя край и предстои актуализация на програмата през летния период, когато учениците са ваканция. Той обясни, че актуализацията няма да се отнася само до съдържанието на учебната програма, но и до начина, по който материалът се поднася.
Какви са проблемите в учебното ни образование?
Данните от проучване, проведено от МОН, показват, че проблемите в образованието ни са главно четири, коментира министърът.
Първо, материалът често не е съобразен с възрастта на учениците.
Второ, стилът на написване на учебниците често е твърде висок и академичен и се оказва неподходящ за по-малките ученици, а понякога и за учителите.
Трето, много често учениците не разбират защо едно или друго нещо се учи и това убива мотивацията им.
Четвърто, при прехода от по-общите дисциплини – като “Човек и общество” и “Човек и природа”, към по-конкретните дисциплини – история, география, физика, химия, биология, се губи цялостната представа.
Какво трябва да съдържат учебниците по история?
По-рано днес в ефира на NOVA телевизия се проведе дебат за това какво трябва да съдържат учебниците по история.
Сред примерите, дадени от историка Емил Соколов, беше това, че българските учебници по история не разказват за имперските амбиции на Русия спрямо България. Друг пример, който Соколов посочи, беше фактът, че Сталин е настоявал България да бъде бомбардирана, за да настрои общественото мнение срещу САЩ и Великобритания и да оправдае окупацията от Червената армия. Самата окупация на България от Съветската армия в период след 9 септември 1944 година до 1947 година беше друг пример, даден от историка.
„Второто освобождение“?
На 18 май т.г. инициативата “Десен форум” изпрати до министър Денков отворено писмо, подписано от стотици граждани, в което се настоява филмът на проф. Светослав Овчаров “Второто освобождение“ посветен именно на окупацията на България от Съветската армия от есента на 1944 до зимата на 1947 година, да бъде прожектиран на учениците от 8. до 12. клас.
Попитан за инициативата, в ефира на БНР министър Денков не отговори категорично, но каза, че ще “призове екипите, които работят по програмите по история, да бъдат максимално обективни”.
Зако не се съберат учени от всички партии и не решат проблема веднъж завинаги? Всяка година нещо се променя.