- На рекламация подлежат 2.5 млн. автомобила на VW, които вече са поправени
- Автопроизводителите ще трябва да платят и за по-чист градски транспорт
„Фоксваген“, „Даймлер“ и Бе Ем Ве, се споразумяха да направят подобрения на над 5 млн. дизелови автомобила в Германия, в опит да спасят закъсалата технология и да сложат край на скандала с емисиите, който няма признаци на затихване, вече близо 2 години.
Сделката, оповестена по време на извънредна среща в Берлин, включва още фонд за подпомагане на устойчивия градски транспорт и стимули за замяна на по-старите дизелови модели.
Подобренията, които ще се правят на по-новите модели, разчитат на усъвършенстване на софтуера, а не на скъпо струващи компоненти. Целта е емисиите от от азотни окиси да бъдат намалени между 25 и 30 процента.
Топмениджъри на германски автопроизводители бяха повикани, да се срещнат членовете на кабинета, на фона на продължаващия поток от негативни новини, че дизеловите автомобили са основни замърсители на въздуха и надигащата се заплаха за забрана на шофирането, за да се подобри качеството на въздуха.
Компаниите се съласиха да поемат разходите по подобренията на колите, които по думите им, няма да се отразят на скоростта, разхода на гориво и качеството на автомобилите. В сделката са включени и вече ремонтираните от „Фолксваген“ 2.5 млн. возила.
Залогът е голям за двете страни (правителството и автомобилния сектор). Германските производители имат нужда от дизеловата технология, като спасителен пояс, за да печелят време, докато настигнат конкурентите си като „Тесла“ и „Нисан“. От друга страна, канцлерът Ангела Меркел, която след по-малко от два месеца ще се яви на избори, трябва да се защити от критиките, че правителството си затваря очите пред нередностите в автомобилната индустрия, без да застраши заетите в сектора близо 800 хиляди работници.
На времето, дизеловите двигатели бяха визитната картичка на германския индустрия, която се гордееше, че въпреки по-мощните двигатели, се отделя 1/5 по-малко въглероден двуокис от колите на бензин.
Германските политици в продължение на десетилетия подкрепяха дизела, чрез данъчни облекчения, които поевтиняваха горивото на колонките.
Всичко това започна да се разпада през септември 2015-та, когато се разбра, че „Фолксваген“ е мамил регулаторите и потребителите години нарес чрез подправяне на тестовете за вредни емисии.
Справянето с кризата се оказа трудна задача за властите в Германия, където всяко пето работно място е свързано в автомобилната индустрия, а секторът допринася за над 50 процента от износа на страната.
Над 46 процента от продадените през миналата година коли в Германия са с дизелови двигатели, но търсенето е спаднало, от началото на скандала с „Фоклсваген“.
В момента ситуацията за германската автоиндустрия е много напечена: тя се опитва да се нагоди към новата тенденция за производство на електрически автомобили с автопилотни технологии. А конкуренти като „Тесла“, „Юбер“ и „Епъл“ се опитват да навлязат в сектора.
Близките отношения между автопроизводителите и правителството в Берлин са във фокуса на скандала, а критиците задават въпроси защо на министъра на транспорта Александер Добронд, съпартиец на Меркел, му трябваха 2 години, за да реагира на измамата на „Фолксваген“, разкрита от властите в Америка.
Ако американските клиенти получиха щедри парични компенсации от компанията, то на европейците бяха предложени само подобрения.