Румънските държавни компании вече са започнали да местят сметките си от австрийските банки, след като Виена спря Букурещ за Шенген заедно със София. Националната компания за управление на пътната инфраструктура (CNAIR) и други компании, подчинени на румънското министерство на транспорта, са сред тях.
„Националната компания за управление на пътната инфраструктура обяви определено намерение да го направи и аз знам, че ще го направи. И не само CNAIR. Съобщиха ми, че други компании под юрисдикцията на Министерството на транспорта, независимо дали става дума за пристанището в Констанца, дали става дума за летището в Букурещ и всички останали, имат подобни намерения, защото са намерили по-добри условия в други банки. Много просто обяснение“. Това заяви министърът на транспорта Сорин Гриндеану пред румънската агенция Аджерпрес, цитирана от БГНЕС.
По думите му това няма да стане бързо, но компаниите със сметки в австрийски банки са взели решение да преминат към румънска банка, където ще имат по-изгодни условия.
Междувременно една от най-големите организации за товарни превози в Румъния, базирана в Арад, поде дискусия за бойкот на австрийските бензиностанции.
„Мярката е срещу решението на Австрия да се противопостави на присъединяването на Румъния към Шенген“, коментира пред Аджерпрес председателят на Асоциацията на работодателите на превозвачите „Европа 2002“ (APTE 2002) Адриан Поп. По думите му повечето от шофьорите към организацията са готови да спрат да зареждат гориво в Австрия, както и на австрийски бензиностанции в Румъния.
„Решението все още не е взето на официално ниво, но ви уверявам, че 90% от нашите шофьори вече са спрели да зареждат гориво на австрийските бензиностанции. С камионите, които имаме в Европейския съюз, ние зареждаме хиляди литри дизел в Австрия. Но сега имаме алтернатива, защото италианците намалиха цената с 15 евроцента за литър“, посочва Дорин Поп, собственик на фирма за транспортни стоки от Арад и заместник-председател на APTE 2002. Тя е най-голямата организация на товарни превози в западната част на Румъния и включва около 2200 компании в областта, които имат над 15 000 камиона, припомня Аджерпрес.
През октомври представители на асоциацията съобщиха, че загубите на фирмите на терен са много големи заради блокадите на границата с Унгария и шофьорите предпочитат да работят за унгарски фирми, за да избегнат 10-часовия престой на границата.
„През всички тези години, когато присъединяването на Румъния към Шенген беше отлагано, компаниите за превоз на товари загубиха между 18 и 22% от оборота си. На границата с Унгария понякога камионите чакат 10 – 12 часа, а това означава пропуснат график за движение, който е 9 часа. Ако камион е заседнал на границата, той не произвежда пари, а само загуби. В Румъния повече от 66 000 камиона правят курсове в Европейската общност, така че можем да си представим значителните загуби, натрупани от транспортните компании“, коментира Адриан Поп.
Още международни новини – четете тук