Председателят на Съюза на ръководителите в системата на народната просвета Деян Стаматов акцентира и върху финансирането в образованието и предложението в проектобюджета учителските заплати да станат 125% от средната за страната.
„Никой не разбира какво означава това. Боравенето с такива условни прогнозни за увеличения обърква всички. Това трябва да се изясни. Обществото трябва да знае, че
учителите получават ниски заплати.
Един млад учител със стартова заплата получава 1500 лв. Когато се прибере и види заплатата си, тя е с 22% по-малко, защото трябва да бъдат приспаднати данъци и осигуровки. Скоро няма да имаме млади учители в системата. Адекватното увеличение, което се очаква от 1 юли, е с 30%“, обяви Стаматов в ефира на Bulgaria ON AIR .
Образователното министерство се заема с промяна на учебните програми. Министър Галин Цоков иска да се намали фактологията в учебниците и да се увеличат практиките.
„Това е излишната информация, която засища всеки един учебник във всеки един клас – след 4 клас нагори. Много фактология, много цифри, излишни трудни думи, които са без практическо значение за подрастващите. Това изисква сериозен разговор с всички учители и ръководители на образователни институции. Тази стъпка е правилна“, заяви директорът на 119-о училище.
Според него първо трябва да бъдат формирани сериозни работни групи, в които да участват учители и директори от цялата страна.
„Във всеки един предмет фактологията е различна и тя трябва да е смислена в днешно време. Днешните учебници са красиви, но тяхното съдържание става все по-академично и отговарящо на втори-трети курс на висшите учебни заведения. Това е основна причина учениците да нямат добра концентрация в учебния материал и бързо да забравят прочетеното“, смята Стаматов.
Училищният директор коментира, че „нещата от 1 до 4 клас трябва да си запазят сегашния вид“, но всичко в прогимназиален и гимназиален етап трябва да придобие съвременен и различен формат.
„Днешните ученици губят концентрация след трета-четвърта минута. Това трябва да бъде разширено. В момента на всички изпити се мери възпроизвеждането – научено, наизустено, пита се дали това е така. Минава изпитът и почти 90% от учениците не помнят нищо от използваното. Трайните знания липсват“, стана ясно от думите му.
Стаматов коментира и резултатите от последната матура. Според него оценката не е по-различна от предходната година.
„Ученето трябва да се случва всеки ден. Когато учителите са в основата на всяка работна група и дават своите предложения – отсяват трудното от не толкова трудното“, добави той.
Още новини от деня – четете тук
Не ги заслужават защото имитират дейност а учениците са полуграмотни,да не говорим за ромите…
Само учителите работят. Ужасно отношение към останалите професии!