Председателят на Българската стопанска камара (БСК) Добри Митрев обяви пред медиите, че българският бизнес е готов да приеме еврото. Той изрази надежда за влизане на България в еврозоната от 1 януари 2026 г.
Днес ръководството на „БСП-Обединена левица“ на заседание с вицепремиера и лидера на БСП Атанас Зафиров, министри и депутати обсъдиха с представителите на четирите работодателски организации предизвикателствата, свързани с еврозоната.
Според Митрев, бизнесът в България отдавна работи с различни валути, като основната е еврото, тъй като Германия и Италия, където са най-големите търговски партньори на страната, са част от еврозоната. Той подчерта, че бизнесът е подготвен за приемането на новата валута.
Относно евентуалното присъединяване към еврозоната, Митрев заяви, че се надява на конкретни указания от Министерството на финансите относно софтуерната и отчетната подготовка. Той увери, че остава достатъчно време, за да се адаптират всички към новата система и няма да има рискове за икономическите субекти.
Според него, прилагането на еврото ще доведе до спестяване на около половин милиард лева годишни разходи за валутни преводи, които в момента плащат както бизнесите, така и гражданите при обмяната на валути. Тези средства ще останат в икономиката, отбеляза той.
Митрев добави, че приемането на еврото ще предизвика само малки промени в достъпа до инвестиционно кредитиране, но може да осигури по-ниски и стабилни лихвени проценти. Очаква се поевтиняване на кредити и за бизнеса, и за населението.
На въпрос за влиянието на еврото върху работниците, той уточни, че промените ще бъдат минимални, освен че ще трябва да свикнат с новите купюри, които ще заменят старите при фиксирания курс от 1.95583 лв за евро.
Според него, еврото ще увеличи конкурентоспособността на българската икономика, като същевременно ще повиши доверието и привлекателността на страната за инвестиции и живот.
Митрев потвърди, че бизнесът ще участва в информационната кампания за приемане на еврото. Той подчерта важността на диалога с работниците и служителите за разпространение на надеждна информация и опровергаване на неоснователни страхове. С Комисията за защита на потребителите планират съвместна информационна кампания, за да се осигури, че гражданите са информирани за предстоящите промени и могат да упражняват правата си.




