Румен Драганов работи в сферата на туризма повече от 30 години. Завършил е Техническия университет в София и университета за национално и световно стопанство. През годините е заемал различни длъжности в сферата на туризма – екскурзовод, туристически представител, офис директор в международната търговска организация “Балкантурист”, бил е и председател на Туристическия комитет към Съвета на Министрите в качеството си на заместник-министър на търговията и туризма.
Днес Румен Драганов е директор на Института за анализи и оценки в туризма.

 

Предстои началото на новия зимен сезон у нас. Готови ли са зимните ни курорти да посрещнат туристи?

България е четирисезонна туристическа дестинация. Зимния сезон започва на 22. 12.  Зимните курорти обикновено са готови за зимния ски сезон, като големите ски дестинации (Банско, Боровец, Пампорово и Витоша) изтеглят  неговото откриване с една-две седмици по рано в самия край на Есенния туристически сезон. Останалите 28 ски дестинации обикновено започват работа веднага след като има достатъчно снежно покритие. Това което знаем по-рано са цените на основните ски услуги и ски пакети, нови съоръжения (ако има такива)   –  ски лифтове, ски влекове, ски писти и нови места за настаняване, хранене и развлечения.

Зимния сезон предлага и други видове туризъм – културен, кулинарен, събитиен, поклоннически, младежки, винен, екстремен, бизнес и VFR (посещение при близки и приятели).

Очаквате ли повече туристи през тази година?

През сезон „Зима 2018” се очакват над 1.2 млн. чуждестранни посетители и близо 2.4 млн. туристически пътувания на български граждани в страната. От тях около 190 хил. чужденци ще посетят зимните ни курорти. Българите които практикуват ски и сноуборд  ще реализират 285 хиляди пътувания.

Очаква се над 580 хил. да са посещенията по международни пристигания за културен туризъм в градска историческа среда, балнео и СПА, събитиен (свързан с Председателството на Съвета на ЕС) кулинарен, събитиен, поклоннически, младежки, винен, екстремен туризъм. Очаквания ръст в параметъра „брой туристи” е 4% в сравнение със същия период на миналата година.

Най-голям ще бъде ръста в параметъра в „събитийния туризъм” и „Културен туризъм в градска историческа среда”. По направлението „ски туризъм” се запазват числата от миналата година и увеличение не се очаква.

Преди дни, Националният статистически институт (НСИ) съобщи, че все повече българи могат да си позволят почивка в чужбина. Техният брой се е увеличил с 43,3% спрямо същия период на миналата година. Къде ще е почиват повече българи тази година и можете ли да направите сравнение на цените между нашите и чуждестранните зимни курорти?

Българите пътуват повече включително и през зимата, но това не се отнася за „ски дестинации”. През зимният сезон се очаква около 920 хил. Българи да пътуват в чужбина, от тях само 6 хил. се очаква да пътуват с цел „ски и сноуборд”. Главно в Италия и Австрия.

Като цени на пътуването България се явява най-евтина дестинация, поради тази причина в чужбина скиори излизат по един път в сезон, докато в България практикуват спорта по-често, в някои отделни случаи над 20 пъти.

Същото се отнася за балнеологията и СПА туризма, както и за другите видове туризъм. Поради тази причина над 2.4 млн. пътуват в България.

Колко средно харчат туристите у нас и в чужбина по време на зимната си ваканция?

Средната цена в България е 285 лева а в чужбина 495 лева.

Коя е най-голямата атракция, която привлича туристи?

София  като град – домакин на Председателството на ЕС . Най-голям относителен дял ще имат културния туризъм в градска историческа среда и събитийния туризъм. Причина също са и  нискотарифните авиокомпании и услугата „Еър би енд би” предлагана в дестинацията, като основно туристите разглеждат града и неговите забележителности.

Кои са най-големите предизвикателства, пред които се изправят родните ни планински курорти през зимата?

Предлагането на конкурентоспособен туристически продукт е ключово за зимните курорти. Банско е известна европейска ски дестинация, класира се на 15-то място измежду останалите. Негативно се отразява създаването на очакване за втори лифт и непрекъснатото организиране на стачки преди началото на зимния туристически сезон от местни политици, насърчавани от бизнес интереси.

Впечатление за лошо обслужване на туристите и големи опашки не кореспондира със заявените интереси на туроператори и липса на изплатени компенсации с произход  „чакане за лифт”. Черния PR създаван вътре от самата кметска управа на града и концесионера на ски-съоръженията е без аналог в конкурентни дестинации, които не парадират със същите проблеми а само информират обществото за новите съоръжения, тогава когато са влезли в експлоатация.

Създаваното впечатление за изтичане на приходи от концесионния договор и плащания на туроператори към Кипър, привкусът на корупция, липсата на защита на природата и посочените като нищожни приходи за общината, включително изнесени коментари по новопостъпили предложения за удължаване срока на концесията внесени от природозащитното министерство в МС в нарушение на европейски стандарти, опорочават доброто име на дестинацията.

Основен проблем е по-скоро справянето със сивата икономика и произтичащия от нея дъмпинг на цените, което води до ниско заплащане на труда и от там до липса на професионално подготвени кадри в целия сектор на зимния туризъм.

Предстоят много празници – Коледа, Нова година. Какви са прогнозите на Института за анализи и оценки в туризма относно пътуванията около почивните дни?

Около Рождественските празници се очакват 480 хил. пътувания на български граждани, от които 120 хил. в чужбина. За Нова година пътуванията ще бъдат за 520 хил. сънародници от които 120 хил. в чужбина.

При предишния ни разговор казахте, че 2017-та е годината на градския туризъм заради евтините самолетни билети към нашата страна. Какви са очакванията за следващата година?

2018-та ще затвърди България като четирисезонна туристическа дестинация. Културния туризъм в градска историческа среда ще се разпростре и към морските градове Варна и Бургас и ще обхване по-голяма част от територията на страната. Съотношението между летния морски рекреативен туризъм и алтернативните видове туризъм ще се развива в полза на последните.

Вицепремиерът Валери Симеонов обеща да има „Акция Тишина” и по зимните курорти. Това ще се отрази ли по някакъв начин на туризма?

Добре е, че безобразията отстъпват пред политическата воля и в тази насока правителството намери пълна поддръжка от страна на туристическия бранш. Изказаните намерения за премахване на „преместваеми” обекти, които са в нарушение на обществения интерес са стъпка в правилната посока и също срещат разбиране. Негативно се посрещат само действия по концесиониране както по морето, така и в планината, които не спомагат за конкурентоспособността на туристическия продукт и играят негативна роля по възприемането на България като любима дестинация от повечето българи, особено онези които намират в Гърция онова, което биха искали да видят в България.

Какво ще спечелим от предстоящия зимен сезон?

Няма ясна представа за приходите от туризма тъй като не се прави сателитен баланс на приходите така както препоръчва Световната организация по туризъм към ООН. Вместо това се вземат данни от БНБ за трансфери в които попадат и приходи от трансфер на суми от нашите сънародници в чужбина към техни близки тук, в България. Не е създадена Единната система за туристическа информация.

Не се води точна статистика на броя на предоставените нощувки, като се отчитат около 32% от общо ползващите нощувки лица.

Няма адекватна статистика относно броя на хотелските легла и тези предоставяни от услугата „ер би енд би”. Не е ясен броя на българските посетители – туристи и екскурзианти на територията на която и да е община.

При условията на тази неопределеност можем да очакваме  резултати, не на базата на точни числа, а на базата на външни фактори – Българското председателство на съвета на ЕС, продължаващите нискотарифни полети до летище София, ситуацията на конкурентните пазари и нискобюджетността на предлагания туристически продукт, както и на слабата реклама на националния туристически продукт вследствие на неадекватност в управлението на туристическите атракции – културни и природни забележителности  публична държавна собственост.

Единствения сравним показател може да бъде числото давано от МВР – Гранична статистика за броя на преминалите през ГКПП лица. Очаквания ръст на тази база е 4.5 % в сравнение със същия период на миналата година.

 

 

 

 

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук