Франция, стачка

Втори ден продължават стачките на железопътните работници, което доведе до редица смущения в трафика.

Само един от седемте високоскоростни влака и един от петте регионални влака продължават да работят с прекъсвания по схема, която ще се повтаря за два дни от всеки пет до 28 юни, освен ако президентът на страната Еманюел Макрон не се откаже от предизборното си обещание да ремонтира силно задлъжнелия държавен железопътен оператор SNCF.

Премиерът Едуар Филип предупреди за „трудните дни напред“ в битката между Макрон и синдикатите, която предизвика припомняне на патовата ситуация при британския премиер Маргарет Тачър през 80-те години на миналия век.

Първият ден на стачката беше наречен от френските медии „черен вторник”. Близо 4,5 млн. пътници бяха засегнати от недоволството на железничарите.

Липсата на влакове доведе до втори ден от катастрофата в района на Париж в сряда, когато пътуващите пътуваха на пътя, а не по релсите, а уебсайтът за трафик Sytadin съобщи за 350 километра задръствания – двойно повече от обичайното.

Франция, стачка

Представители на четири профсъюза трябва да се срещнат днес със служители на министерство на транспорта, за да обсъдят своите искания към правителството, сред които са планове за превръщането на SNCF в дружество с публична собственост.

Профсъюзите се опасяват, че това евентуално може да доведе до приватизиране на гигантски оператор на ж.п. мрежата, което многократно е отричано от правителството.

Те недоволстват и срещу плановете за премахване на наградите за гарантирани работни места до живот и ранното пенсиониране, които са част от предложението, за да се оптимизира във финансов план работата на SNCF, тъй като страните от ЕС се подготвят да отворят пътническия железопътен транспорт за конкуренцията до 2020 г.

Служителите на Air France, събирачите на боклук и някои работници в енергетиката също така организираха стачки във вторник в атмосферата на растящо недоволство 11 месеца след като Макрон дойде на власт.

Тъй като правителството настояваше, че това ще даде тласък на реформите в железопътния сектор, левият лидер Жан-Люк Меланшон заяви, че страната е свидетел на „старт на борба за социална власт, почти неизвестна във Франция“.

Студентите, пенсионерите и работещите в обществения сектор също са разгневени от общата програма за реформи.

През октомври Макрон успя да прокара спорни трудови реформи като част от усилията си да динамизира френската икономика, но според анализатори конфликтът с железопътния транспорт може да се окаже опасен момент, ако общественото мнение застане зад атакуващите.

„Няма да е необходимо много време, за да кипне гневът“, каза Жан-Клод Мейели, ръководител на силния ляв съюз на силите Оувари.

Железопътните линии са бастион на синдикализма във Франция и в миналото са принуждавали правителствата да променят напълно решенията си, коментира агенция „Франс прес”.

Докато стачките са предизвикателство за Макрон, те също ще се окажат основен тест за това дали влиянието на исторически страховитите профсъюзи на Франция е намаляло.

Ръководството на SNCF заяви, че една трета от работниците работят във вторник, но синдикатите ядосано отрекоха числата.

Обществената подкрепа за железопътната стачка възлиза на 46%, сочи проучване на Ifop, публикувано в неделя, но показа симпатия, нарастваща с 4 точки в сравнение с преди две седмици.

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук