Без дебати в пленарната зала преминаха промените в данъчното законодателство, променящи формулата за определяне на налозите върху леките и тежкотоварните автомобили с маса до 3,5 тона.
Според новите текстове в определянето на размера на данъка се включва компонента „екологичен”.
Както и досега, имущественият компонент ще отчита мощността и годината на производство на автомобила, а екологичният – екологичната му категория.
Това означава, че колите, които замърсяват повече, ще плащат по-висок данък.
Точният размер на увеличението не може да бъде изчислено, но със сигурност няма да надхвърля 30%.
Новите данъчни правила ще засегнат значителна част от собствениците на автомобили.
Според данните регистрираните у нас превозни средства са над 3,6 милиона. От тях на възраст до 5 години са едва около 168 000, а колите над 20-годишна възраст са 1,5 милиона.
След като бъдат окончателно приети в зала и на второ четене, новите правила трябва да влязат в сила от 1 януари догодина.
Макар че не взеха отношение в дебатите, БСП разкритикуваха закона.
„Колко български граждани могат да си позволят да си купят нов и екологичен автомобил?“, попита Иван Иванов от „БСП за България“ и подчерта, че новите налози ще засегнат най-уязвимата група от населението. „Тази политика е пагубна“, категоричен бе той, обосновавайки отрицателния си вот.
Промените защити председателят на Комисията по бюджет и финанси Менда Стоянова.
„Стъпката е доста умерена. Не повече от 20-30% ще бъде ръстът на данъка на тези автомобили, като се има предвид, че те по принцип са с по-нисък данък. Това няма да е голяма сума, която да утежни хората. Мисля, че като общество е крайно време да решим дали искаме да продължаваме да се тровим с този въздух, който дишаме ние и нашите деца“, смята тя.
Новите текстове в закона предвиждат още да не се прилага данъчното облекчение за основно жилище и данъка върху недвижимите имоти да се определя в пълен размер за всички жилища на данъчно задълженото лице, когато повече от едно жилище е декларирано като основно.