През май беше пуснат англоезичният информационен интернт таблоид USAReally.com. При първия досег с него, може да си помислите, че става дума за процедурно генериран сайт, сглобен с помощта на трикове за оптимизация и „свалени“ от утвърдени медии статии, които се представят като собствено съдържание. В интернет пространството има огромно количество подобни сайтове – правят се основно, за да генерират приходи от реклама.
Когато обаче разгледаме USA Really внимателно, прави впечатление, че няма банери, изкачащи прозорци и рамки на Google AdSense или други признаци, че се цели докарване на пари.
Всъщност, USA Really е новият проект на скандално известната „фабрика“ за тролове от Санкт Петербург, наричана още „Олинго“, квартал в същия град, където на ул. „Савушкина“55 се намира първата „фабрика“ за тролове. Става дума за неописана офис сграда, която обаче излиза в Google Maps, и в която се помещава и Руската агенция за интернет проучвания.
Разглеждаме съдържанието наUSA Really в търсене на принципа на работа му и постройката му и разбира се – в контекста на останалите сателитни сайтове, който се поддържат от същата „фабрика“ за фалшиви новини.
Руският „генезис“
Всъщност, връзката на сайта с петербургската „фабриката“ за лъжи, е направо очевидна. Проверка в регистъра на домейн имената WHOIS, сочи че сайтът е регистриран от Москва, а данните на организацията съвпадат с тези на Федералната агенция за новини (ФАН), за която от доста време се знае, че е част от „фабриката“ за лъжи.
Освен това, малко преди пускането на сайта, ФАН съобщи на интернет страницата си, че пуска USA Really (САЩ наистина) – сайт, насочен към американската публика и анонсира още няколко предстоящи проекта.
Накратко, не беше тайна, че USA Really се поддържа от „фабриката“ за тролове. Даже напротив – най-големият сайт на фабриката, обяви, че предстои пускане на нов сайт месец преди то да стане факт.
Тематика
USA Really публикува първата си статия на 21 май, поставяйки началото на тенденция, която продължава и до датата на написване на тази статия (17 октомври): пълна некомпетентност, подмяна на фактите, фокус върху престъпността и хаосът в Съединените щати.
Събития и личности, които влизат в общия новинарски поток са вплетени в невероятни сюжети, целящи да покажат, че американското общество живее в някакъв кошмар. Заглавието на новинарския обзор за 13 октомври гласи: „Източникът на проблемите: Зукърбърг, самоубиец бамбаджия и полигамен духовен лидер“. В колоната отстрани четем, че Тръмп е „токсичен“, а снимката му е обработена във Photoshop с червен филтър, сякаш лицето на американския президент е току-що избухнало.
Друга статия от предишния ден (12 октомври) пък убеждава, че носенето на слухов апарат може да намали с до 75% вероятността от алцхаймер. Дописката цитира университета в Манчестър. В Манчестър действително има университет и с това се изчерпва истината в статията.
Сайтът „произвежда“ средно 16-17 статии на ден, които включват както „оригинални“ материали, анкети и съобщения, така и публикации, внесени от регионални вестници в Съединените щати.
Дописките изобилстват с пунктуационни и правописни грешки (сигурен белег, че са писани от хора, невладеещи добре езика). Съдържанието е в няколко основни направления:
– сензации и небивалици, които водят до много кликове. Тези статии в по-голямата си част са политически неутрални. Ето няколко заглавия: „Полицията издирва маструбатор педофил“, „Във Флорида се случи необичайна атака с ножици“, „Мъж печели 100 хил. долара заради добрата си фантазия“, „Докторите се принудени да ампутират крака на Клинтън“ и .н. Да си призная честно, кликнах на последното заглавие – става дума за американец със същата фамилия като дългогодишния президент на САЩ, но той няма връзка с известния си съименник.
Положителни статии и коментари за Тръмп, напр.: „Докладът на ООН за бедността в САЩ: световните врагове на Тръмп губят почва“, „ФБР: Нека отбележим хомопрайда, хетеросексуалните са без аначение“ ( Това заглавие ми е фаворит, признавам), „Джон Кери ли е предателят?“, „Тръмп удържа на обещанието да построи стена“
Аполитични статии по горещи теми. Ето някои: „Харви Уайнщайн беше освободен от полицията в Ню Йорк срещу 1 млн. долара“ (Харви Уайнщайн е продуцент, обвинен в сексуален тормоз.), „Далауевът е на терто място в класацията за най-високи цени на имотите“, „Бившият американски президент е приет в болница“.
Статии, внушаващи, че в САЩ цари хаос лошо управление, независимо дали става въпрос за култура, политика или разследване на криминални престъпления, нар.: „Няма почивен ден за стрелците и насилниците – 14 души бяха простреляни по време на траурния уикенд в Миуоки“, „Побеснели катерици тероризират Флоридa“ (Явно фъстъците са на привършване в САЩ), „Пациентите с рак са принудени да водят пазарлък за цената на лечението си“ и т.н.
Сепаратистки материали, основно – коментари: „Луизияна като независима държава“, „Вермонт търси културната и регионалната си идентичност“ и др.
Статии за конспирации с явен или имплицитен фокус върху трафика на хора, сексуални престъпления срещу деца, вплетени в нашумялата през 2016 Pizzagate – конспиративна теория, която се появи след хакването на пощенския сървър на Демоктарическата партия. Според нея имейлите на Джон Подеста и Хилари Клинтън съдържали кодирани съобщения за трафик на хора и сексуално насилие над деца в елитни американски ресторанти, за забавление на гостите. Друга тема в тези публикации е конспиративната теория Qanon, която беше пусната през интернет през октомври 2017от човек, закриващ лицето си с буквата Q. Привържениците й твърдят, че в САЩ съществува заговор срещу Тръмп, известен като „дълбоката държава“. Заговорниците са холивудски актьори, политици и високопоставени служители, участващи в международен трефик на деца.
Статии, с фалшиви новини, насочени срещу щатската полиция и имиграционните политики. Например: „Съдът присъди обезщетение от 4000 долара за семейството на цветнокож, убит от полицията“, „Най-малко 378 цветнокожи американци са убити от полицията от началото на 2016“.
Освен откровените лъжи, в USA Really има и много статии, които почиват върху истински факти и чисто и просто, са копирани от истинските медии. Вероятно това е необходимото количество истина, за да могат да бъдат пробутани и пропагандните твърдения.
Между лъжата и истината
Писането на 16 статии на ден по теми, свързани със САЩ, не означава, че произведеното съдържание, ще повлияе мисленето на американците. Много от сайтовете за фалшиви новини обаче имаха вирусен успех в социалните медии през 2016, по време на кандидатпрезидентската кампания на Тръмп. Тактиката, която се оказа успешна преди две години залагаше на добра история плюс шокиращо заглавие, снимка или цитиран пост от социалните медии, които служат за „кука“, за закачане на читателя.
Tрудно е да се каже, че USA Really притежава тези качества. Интересът вероятно се дължи на очевидният руски произход на страницата.
USA Really е много далеч от първата вълна сайтове, създадени от „фабриката“ за тролове в Санкт Петербург или от сайтовете на руски, списвани от същата организация. През 2014, напр. те пуснаха сайта YaPatriot.ru (аз съм патриот). Както може да се предположи от името – сайтът е насочен срещу руската опозиция.
А у нас?
У нас, разбира се има много интернет страници с подобна тематика. Те не са собственост на руснаци, а на българи, но това може да се обясни с факта, че за съжаление у нас има издатели срещу заплащане публикуват неверни новини. Вероятно част от родните „кафяви медии“, работят за няколко господари – руската пропаганда и определени местни властови центрове. Целта на пропагандата от времето на Студената война до днес е „промиване на мозъци“, но от нас зависи дали ще го позволим, или -не. Затова е важно да внимаваме какво четем.