Не вярвайте на анкетите – Доналд Тръмп всъщност изпреварва Джо Байдън. Това казва Робърт Кахали от „Trafalgar Group“ – един от малкото анкетьори, които предсказаха резултатите от изборите през 2016 г. Кахали, който се определя като „разрушител на изборната индустрия“, прогнозира поредна победа на Тръмп следващия месец, съобщава ДЕ24.
„През нашите пет години в политически надпревари, нашeто досие показва 92,6% познаваемост на истинските победители“, каза той.
Средно според анкетите в момента кандидатът на Демократическата партия изпреварва с 8,6% републиканците (51,1 на 42,5) в цялата страна, както и във всеки от големите щати – Флорида, Пенсилвания, Мичиган, Уисконсин, Северна Каролина и Аризона.
Положителен знак за Тръмп вижда Моли Хемингуей от „The Federalistis“ в това, че в тези щати всъщност се гласува по-ясно срещу Байдън, отколкото срещу Хилари Клинтън през 2016 г.
Анкета на „Investor’s Business Daily“ разкри във вторник, че американският президент внезапно е стопил разликата със своя съперник. Дори кампанията на Байдън призна:
„Ние не сме напред с двуцифрено число“.
Мениджърът на кампанията Джен О’Мали каза на онлайн среща на върха на местно ниво в петък:
„Това са завишени национални цифри от обществени гласувания.“
Уебсайт за анализи „Thirty-fiveHowever“ твърди, че Байдън все още има 87% шанс да спечели изборите.
„Президентът Тръмп изчерпва времето си – пише там – Всъщност преднината на Байдън е толкова голяма, че традиционно червените щати като Джорджия, Айова, Охайо и Тексас вече могат да станат сини.”
Уебсайтът предупреди две седмици преди изборите:
„Преминахме точката, при която нормалната грешка в анкетирането може да накара Тръмп да запълни празнината. Независимо от това, според нашата прогноза, Тръмп има значителен шанс – малко по-лош от шанса да уцели шестица при хвърляне на зар“.
Кахали обаче не е съгласен. Подвизаващият се в Грузия политически съветник не взема особено сериозно традиционните проучвания, които според него имат методологически недостатъци. През 2008 г. той установи, че анкетите за надпревари, по които работи, не са много точни и започва да провежда такива сам.
Големият успех на „Trafalgar Group“ е на изборите през 2016 г.
„Имахме невероятна година – каза той – Имахме най-голям успех в прогнозните резултати в пет щата през 2016 г.”
Според него групата е получила по-точни резултати, „защото е интервюирала хората по различни начини“.
„Наричат ме създател на проблеми в изборната индустрия, защото отхвърлям много от „свещените крави“, каза той.
От една страна, Кахали не вярва на дълги въпросници – обикновено групата му задава седем до девет въпроса и „отнема на анкетирания по-малко от три минути“, докато повечето проучвания са „с повече от 25“, а в някои екстремни случаи – до 180 въпроса.
„Обаждате се на мама или татко по време на училищна среща или докато са извели децата на вечеря или ги карат да си легнат. Или пък телефонът звъни в 7 часа сутринта за проучване с 25, 30 въпроса. Въпросът ми е кой е съгласен на тези анкети? Познавате ли някой, който има 25 минути за убиване в делничен ден? Не и аз. В крайна сметка резултатът е непропорционален подход към хора, които обичат да говорят за политика, който ги прави в крайна сметка едни отегчени хора“ – каза той.
Другата голяма разлика в подхода му е да вземе под внимание феномена „срамежливи” избиратели“.
„Хората казват това, което според тях ги карат да изглеждат добре и не искат да бъдат съдени по телефона от някой, когото не познават. Следователно по-скоро е погрешно да се дава най-политически правилният отговор.”
Според Кахали, избирателите от 2016 г. не искат да признаят, че са гласували за Тръмп.
„Trafalgar Group“ използва различни методи като разговори на живо, дигитални въпросници, текстове, за които вярва, че генерират огромен процент отговори от често труднодостъпните по-млади избиратели, имейли и „собствена дигитална платформа“.
Кахали посочва и друг основен проблем с традиционните анкети – консерваторите обикновено са по-малко склонни да участват.
„Виждаме процент на отказ от 5 към 1 сред консерваторите. Трябва да работите много усилено, за да получите справедлива консервативна прогноза, когато правите анкета“, каза той.
Проблем според Кахали е и че републиканците, които не харесват Тръмп, нямат търпение да участват в анкета”.
Политическият съветник от „Fox NewsRepublican“ Карл Роув също смята, че поддръжниците на Тръмп са по-скоро срамежливи.
„Видяхме го през (2016 г.) – каза той – Вижте всички анкети, които са проведени (през последната седмица). Те показаха, че Хилари Клинтън ще спечели националния референдум с близо 3,5%, а тя го спечели с малко над 2%.”
Въз основа на неотдавнашна своя анкета Кахали прогнозира, че Тръмп ще спечели щатите Северна Каролина, Флорида, Джорджия, Аризона и Мичиган, но ще загуби Пенсилвания. Той обаче твърди, че Пенсилвания е „щат номер едно, който Тръмп може да спечели поради изборна измама“.
Неговите коментари дойдоха преди Върховният съд да постанови в понеделник, че Пенсилвания може да продължи да брои пощенски бюлетини – дори тези без пощенски печат – до три дни след деня на гласуване, което възмути републиканците.
„Демократите се опитват да манипулират изборите след приключването им – заяви конгресменът от Охайо Джим Джордан в Туитър след постановлението – Главният съдия (Джон) Робъртс им позволи да правят това.“
Колумнистът на „Нешънал Ревю“ Дейвид Харсани отбеляза:
„Ако Пенсилвания е оставена три дни по-късно – без пощенски марки – да вкара поредица бюлетини, които ще решат изборите, става наистина грозно.“