Докато на политическо ниво, Саудитска Арабия и останалите държави от Персийския залив, обвиняват Катар във връзки с терористични групировки и близки отношения с Иран, петролният пазар показва, че напрежението не е достигнало точката, в която най-големият износител на суров петрол да пречи на износа малкия си съсед.
Даже обратното – от началото на конфликта, броят на танкерите, на Катар, а също на Саудитска Арабия и Обединените арабски емирства (ОАЕ) се е увеличил. Това пише „Блумбърг“, позовавайки се на данните за движението на петролните кораби 25 дена преди и след 5-ти юни, когато бяха наложени мерките срещу Катар.
Сътрудничеството в петролните доставки, независимо от скъсаните дипломатически отношения показва, че често прагматизмът надделява над политиката, когато става дума за енергетика. Ако саудитците бяха блокирали споделените доставки, то Катар щеше да се изправи пред сериозен логистичен проблем, а клиентите му щяха да са принудени да променят графика на десетки тонове товари. Подобни сътресения биха довели до забавяне на доставките и до увеличение на транспортните разходи.
ПЪРВОНАЧАЛНАТА НЕСИГУРНОСТ
Саудитска Арабия, Бахрейн и Египет решиха да изолират Катар, заради подкрепата към терористичните групировки в региона и близостта с Иран. Първоначално пристанищните власти на Саудитска Арабия са забранили движението на кораби от и към Катар. Объркването на спедиторите, които имаха петрол, храни и други товари на док или в процес на предвижване, бяха заснети от телевизионните камери в началото на кризата. По всяка вероятност, обаче, Саудитска Арабия и ОАЕ не смеят да предприемат по-сериозни мерки срещу Катар, защото това би засегнало репутацията им пред международните клиенти.
Споделените петролни доставки на трите държави не са били засегнати от началото на кризата, 5-ти юни. От тази дата насам 17 танкера са натоварили суров петрол в Катар, а после -в Саудитска Арабия или ОАЕ, а броят им преди санкциите е 16.
КАКЪВ Е СМИСЪЛЪТ?
Както изглежда до сега, рестрикциите нямат голям ефект върху доставките на петрол от Саудитска Арабия, Катар и ОАЕ, всички членове на ОПЕК. А кризата не се отрази по никакъв начин на цените на петрола. Цените на суровия петрол сорт Брент спаднаха с около 3.5% до 47.80 долара за барел, което е около 1 процент надолу от търговията преди 5-ти юни.
А петролните кораби като „Аполо Дрийм“, „Редууд“ и „Маран Карина“, товарят в Катар, Саудитска Арабия и ОАЕ. А други като танкерът „Фалкън“, са товарили само в Саудитска Арабия и Катар. Има и петролни кораби като „Такамин“, които пък са товарили само в ОАЕ и Катар.
Забелязва се и засилване на „споделената“ търговия и с Кувейт, която не е част от диспута. 25 дена преди началото на кризата, едва 4 танкера са заредили в Катар и Кувейт, а след 5-ти юни техният брой е 9, повече от двоен.
Наблюдателите на процесите в енергетиката и логистиката отбелязват, че при налагането на рестикциите, корабите които товарят на ключовото пристанище Фуджейра, на територията на ОАЕ, а става дума за стотици танкери месечно, ще трябва да удължат пътя си.
Стоковите наличности на Фуджейра нарастнаха за пета поредна седмица, отбеляза консултантската агенция Еф Жи И ( Facts Global Energy) в четвъртък. Заради ограниченията, катарските кораби, трябва да намерят алтернативни пристанища, където да заредят, а това води до увеличаване на складираните количества петрол.