Австрийската търговска камара, която е официален представител на бизнеса зад граница, приветства частичното споразумение за Шенген.
Европа е силен и стабилен вътрешен пазар, но при положение че са изпълнени съответните приложими условия, каза пред БНР Филип Купфер – търговски съветник в Посолството на Австрия в България.
Той изтъкна, че австрийският бизнес търпи загуби от по десетки хиляди евро на ден от засиления митнически контрол по границите за тировете, които превозват стоки „от“ и „за“ Австрия.
„Контролът е необходим, но нека да бъде извършван бързо и честно. В случай че се установят нередности, съобщавайте веднага, за да има последствия.
Тук става въпрос и за оценката за България като място за бизнес.
Регистрацията на бежанци и Шенген са част от политически въпрос и на него следва да се даде отговор на политическо ниво“, каза пред БНР Филип Купфер.
В същото време българският бизнес призова за по-твърда реакция на българските власти относно Шенген и за бойкот на австрийски инициативи.
Бихме подкрепили по-твърда реакция на правителството относно Шенген, коментира пред Нова председателят на УС на АИКБ Васил Велев.
„Шенген, еврозоната и ОИСР са топ приоритети за българския бизнес. Те ще ускорят икономическия растеж и ще подобрят качеството на живот у нас. След като положихме всички усилия и отговаряме на изискванията за Шенген, защо не сме равни с другите?“, попита той.
Според него пропуснатите ползи за страната ни са над 1 млрд. годишно.
„Ние бихме подкрепили по-твърда реакция от страна на правителството. Защо не наложим вето на някоя австрийска инициатива? Трябва да има призиви за непазаруване на австрийски стоки и неползване на австрийски услуги.
Трябва да има и правителствена, и обществена реакция“, смята Велев.
Той уточни, че трябва да се търсят такива средства за въздействие, които да дадат мотив на политически фактори в Австрия да променят позицията си.
Според Велев България е показала, че е равна с останалите, но бива третирана като второ качество. „Това е неприемливо за българския бизнес и ние настояваме за по-твърда реакция”, посочи Велев.
По думите му австрийският транзитен транспорт трябва да бъде контролиран по-добре – така, както иска Австрия.
Велев допълни, че според него държавата не се възползва максимално от предимствата на географското си местоположение.