Автошколи от почти всички градове на страната протестират срещу начина, по който се провеждат изпитите.
Инструкторите се събраха в София, за да обсъдят начините за диалог с Министерството на транспорта заради въведените промени при провеждането на изпитите за шофьорска книжка.
Представителите на бранша искат разделение между разрешителната, контролната и изпитната дейност.
Още едно от изискванията на автошколите е да се децентрализира Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация”.
„ИААА извършва една дейност и самата тя се контролира”, коментира Красимир Георгиев от Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България.
Председателят на Асоциацията за обучение в транспорта Витко Митрович коменитра, че протестът е резултат от „изключителната неадекватност на държавната администрация”, която по думите му, затруднява бизнеса.
„С всяко мнение, изказано в медиите, оставаме потресени от некомпетентността на първо място на министъра на транспорта, след това на всички, които са около него”, каза Митрович.
Според него, липсва последователна политика в областта.
„Ние искаме да има професионален подход в управлението и администрирането на бизнеса. В момента какво се опитва да направи държавата? Иска едновременно да извършва една дейност, да я контролира и да я организира. Няма такова нещо в която и да е държава – една и съща институция сама да прави всичко и да няма проблеми в това, което прави. Трябва да има някакъв контрол”, посочи той.
От Автомобилната агенция отговориха на критиките, че искали да „елиминират проблемите в практиката”.
„Ние не искаме да създаваме проблеми на автошколите, или на изпитваните. Ние искаме да дадем гаранция, че този, който си е издържал изпита, наистина може да управлява автомобила и познава пътната обстановка”, каза главният секретар Дамян Войновски.
По думите му, само една малка част от автошколите в страната протестират, а в страната има над 1000, голяма част от които подкрепят решенията на ИААА.
Протестът на автоинструктурите е под наслов „Ние не сме корумпирани”. Те се обединяват около следните тези:
– Ние не сме източник на корупция. Ние не сме част от рекетьорска схема. Ние сме част от значим за обществото бранш. Ние сме обучаващи организации.
– Работим упорито, изпълнявайки все по-завишените изисквания на клиенти и регулатори – не искаме държавата да ни помага, искаме да не ни пречи.
– Знаем, че без инвестиции няма качество и се съобразяваме с това, независимо от все по-скъпо струващите изисквания за осъществяване на дейността ни, въвеждани с постоянни промени и нови регулации.
– Искаме партньорско отношение, уважение на експертизата и опита, които имаме, защото общата ни цел е водачите на пътя да са по-добре подготвени и да се намалят катастрофите по пътищата.
– Искаме разделение между разрешителната, контролната и изпитната дейност. Съсредоточаването им в ИА „АА“ е предпоставка за корупция, административен произвол, рекет и некомпетентност.
– Готови сме за експертен и ефективен диалог с Министъра, неговите експерти, народните представители и всички институции и граждански организации по отношение на това какво е необходимо да се промени и подобри в системата на обучение, провеждане на изпити и оценка на бъдещите водачи на МПС. Смятаме , че съветници за необходимите и ефективни промени трябва да бъдат хората с дългогодишен опит в бранша.
– Говоренето чрез медиите, соченето с пръст, игнорирането на становища, позиции, експертен капацитет и налагането на етикети върху целия бранш не е диалог, а пропаганда с неясна (или ясна само за някого) цел.
– Обучението на водачите е ключова част от политиката за обезпечаване на безопасност на движението – многобройните промени, както в него, така и в Закона за движение по пътищата и Правилника за неговото прилагане, осъществявани на парче, без стратегическа мисъл и разбиране на реалните проблеми и причини, които водят до черните статистики в България, не са реформи, а „движение по течението“ и популизъм. Резултатът е един и видим за всички – колкото повече необмислени и набързо въведени промени, толкова повече жертви по пътищата.
– Искаме истинска, съдържателна и качествена реформа, включваща всички аспекти и добри решения по отношение на обучението, изпитите, контрола и безопасността на пътя, проведена след реален диалог, обективни и задълбочени оценки на въздействието, финансова оценка и устойчивост на средата.
– Ако не искаме всички да бъдем жертви, нека се превърнем в съавтори на по-доброто ни настояще и бъдеще.