железопътен

Поради критично забавяне на процедурите за възлагане на най-големия предвиден за изпълнение железопътен проект в страната (Елин Пелин – Костенец), същият ще бъде отложен за следващия програмен период. Стойността на този проект е 451 млн. евро. За това алармира политическата формация „Демократична България“ в своя позиция.

От разпространена от тях стенограма от заседание на Комитета по наблюдение на Оперативна Програма Транспорт става ясно, че управляващият орган изпраща писмо до ДП „НКЖИ“, с което ги призовава да предложат други проекти за реализацията в рамките на този бюджет.

Единственият проект, който може да бъде финансиран по Оперативната Програма в този бюджет е участъкът Видин – Медковец, част от линията Видин – София – Кулата. Този проект е част от основната TEN-T мрежа, за него са похарчени над  10 млн. лв до момента, направени са – анализ разходи-ползи, предпроектни проучвания, идеен и технически проект. Проектът е включен и в постановление на МС 509/2011, чрез което се определя като обект за приоритетно финансиране.

„Скандалното в тази ситуация е, че на заседанието на Комитета по наблюдение, управляващият орган насочва ДП „НКЖИ“ да ускори работата по модернизацията на ЖП линията Русе – Варна. Този проект не попада в основната TEN-T мрежа, което признава и Министър Ангелкова през 2016 г. Опитът за финансиране на проекта Русе – Варна ще бъде пагубен и ще доведе до загуба на близо един милиард лева, тъй като има договорена приоритетност между всички държави членки за реализиране първо на основната TEN-T мрежа, а в последствие на разширената.“, пишат от „Демократична България“.

Представителят на ЕК Аурелио Сесилио заявява открито, че ЕК има съмнения за нарочни саботажи на обществените поръчки за железопътна модернизация, с цел да се пренасочат средства към пътна инфраструктура или други проекти. Заявява категоричната позиция на ЕК, че това няма да бъде допуснато и препоръчва по най-бързия начин да се подадат за финансиране алтернативни железопътни проекти.

„Ние неотстъпчиво сме защитавали позицията, с оглед на националния и европейски интерес, че страната ни приоритетно трябва да развива основната европейска TEN-T мрежа, част от която е направлението Видин – София – Кулата като най-пряк път между големите контейнерни пристанища на Егейско море и Централна и Западна Европа.“, пише в позиция на политическото обединение.

От „Демократична България“ настояват ДП „НКЖИ“ незабавно да подаде за финансиране пред УО на ОПТТИ напълно готовия проект „Видин – Медковец“, на стойност 405 млн евро, който да замести изостаналия проект „Елин Пелин – Костенец“, както и министър Московски незабавно да публично да заяви, че поема отговорност за реализацията на проекта „Видин – Медковец“, като единствения възможен за реализация проект от основната TEN-T мрежа.

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук