Очакванията за влизането на България в еврозоната сочат, че това ще доведе до създаването на зони за луксозен туризъм в страната, подобно на другите нации от богатото еврозначение. Прогнозите прогнозират развитие на такива области в курортите край морето, като Св. Влас и Созопол около яхтените марици, и к.к. „Св. св. Константин и Елена“. Въпреки това, според Румен Драганов, директор на Института за анализи и оценки в туризма, не се предвижда тези места да се трансформират в територии, от които българите с доходи под средното ниво да бъдат изключени. Драганов сподели своите мисли в интервю за БТА по случай предстоящото изложение „Ваканция&СПА Експо“, което ще се проведе от 9 до 11 март в Интер експо център.
В същото време, той подчерта, че правителството трябва да организира периодични здравни почивки за пенсионерите у нас, което би помогнало за редуциране на натовареността на здравната система и за оптимизиране на сезона. За целта е необходимо ежегодно финансиране от 200 млн. лева за ваучери за здравни услуги, подобно на програмите в Италия, Испания и Гърция.
Вместо да се отпускат допълнителни средства на пенсионерите за обувки, играчки или храна, те би било по-добре да получават средства целенасочено за здраве и профилактика на планина и море, отбеляза Драганов. По подобен начин следва да се подпомагат пътуванията на учениците, свързани с образователни проекти, от септември до май, както става в Германия и Великобритания.
България се насочва към стабилен растеж в туризма
Според последните данни зимният сезон в страната преминава успешно, с помощта на благоприятните снеговалежи, които помогнаха за пълната заетост на зимните курорти, които функционират от декември до сега, отбеляза Драганов.
В допълнение на ски туризма, се увеличават посещенията за културен туризъм в исторически градове, здравен туризъм, а също така и посещения при близки и бизнес пътувания. Включително, за периода декември – април очакванията за броя на чуждестранните туристи е около 3,2 милиона, с ръст от 3 – 4 процента в сравнение с предходната година. Очаква се текущият зимен сезон да последва устойчив модел, с по-бавен растеж в сравнение с двуцифрените темпове от изминалите години спрямо 2019 г.
Най-много посещения през зимата се очакват от Румъния, следвана от Турция и Гърция. След присъединяването на България към Шенген, особено през януари, е отчетен значителен интерес към пътуванията, основно поради любопитството, каза Драганов. По-скоро, структурата на туризма тук остава консервативна и не можем да очакваме значителен приток от нови, непознати дестинации, посочи той. Налице е обаче висока краткосрочна повторяемост на местата и кулинарните предпочитания, отбеляза експертът.
Нараства и интересът на българите към пътувания в страната, като посещенията им в чужбина нарастват с 11 процента. Прогнозите за зимния сезон предвиждат, че българските туристи в зимните курорти ще достигнат около 620 000, а пътуванията до балнео и спа центрове в България също са в зенита си, с над 90 000 пътувания всяка седмица, мисли Драганов. Интензивността на посещенията при близки и роднини, в комбинация с кукерските празници и националния празник на 3 март, също е значителна.
За ранните резервации през лятото
Интересът към ранните резервации за летни почивки у нас от чуждестранни граждани нараства, заяви Румен Драганов. Това е в следствие от активните кампании на Министерството на туризма за привличане на туристи, включително и с повторна програма от миналата година, нацелена към германския, британския и полския пазар. Очаква се да видим около 20 процента ръст в ранните резервации, с допълнителни очаквания за продължаващ ръст след туристическата борса в Берлин, посочи Драганов. Освен това, тази година софтуерният пазар ще стабилизира пътуванията над нивата от 2019 г. Очаква се значително присъствие на туристи от Полша и Великобритания, но най-значим е прогнозираният ръст от германския пазар, който вероятно ще надвиши 2019 г., когато 980 000 туристи посетиха България.
Психологията на българина често води до по-слабо активни ранни резервации за лято. Като правило, решенията за пътуване у нас се взимат непосредствено преди почивката, отбеляза Драганов. Много българи все още не знаят, че ще пътуват следващия уикенд, въпреки, че в страните като Великобритания хората планират своите пътувания от много по-рано.
Тенденцията за качествени туристически услуги, като вили, малки семейни хотели и луксозни апартаменти, се стабилизира и резервации за тези места все повече се правят една година предварително. По отношение на морските почивки, Драганов подчерта, че те вече не се възприемат като еднократни, а хората предпочитат да пътуват няколко пъти, но решенията обикновено се взимат в по-късен момент.
Цените
Не се очаква летният отпуск да поскъпне сравнително, а вероятно ще остане в предишните диапазони, смята Драганов. В противовес на поскъпването на хранителните стоки, хотелите, особено тези с ол инклузив услуги, които работят със собствени производители на храни, могат да задържат конкурентни цени. Заради това българските туристи все повече предпочитат ол инклузив почивки, които бързо се резервират. Друг фактор, който ще допринесе за запазване на цените е и свръхпредлагането, което месечно е около 1,5 млн. легла, при заетост над 62 процента, посочи Драганов. Конкуренцията също ограничава значителни отклонения в цените, освен при ново категоризиране на хотелите. Драганов напомни, че много от хотелите през последната година се присъединиха към по-висока категория, което води до нужда от инвестиции и следователно до по-високи цени.
Традицията Южното Черноморие остава предпочитана дестинация за семейства с деца, особено в Поморие, Бургас, Синеморец, Созопол, Приморско, Китен, Ахтопол и Царево, тъй като тези места вече са със стабилна репутация сред туристите.
Относно изложението
Двеста и четиридесет изложители от три континента ще се съберат на 41-вото издание на международното туристическо изложение „Ваканция&СПА Експо“, което ще се проведе от 9 до 11 март в Интер експо център. Четиридесет и пет процента от участниците в изложението са чуждестранни компании.
Изложението ще бъде открито в 11:00 часа на 9 март от министъра на туризма Мирослав Боршош, уточняват от ведомството. То е организирано от Интер експо център с подкрепата на Министерството на туризма на България и обединява различные сегменти на туристическата индустрия. Участници ще има и от държави като Индия, Китай, Танзания, Алжир, Виетнам, Сиера-Леоне, Пакистан, Русия, Египет, Мавриций, Сърбия, Гърция, Франция, Испания, Румъния и Турция.
За първи път в „Ваканция&СПА Експо“ ще бъде отделена зона Digital Box, която ще обедини компании, занимаващи се с маркетинг, брандинг и онлайн реклама в туристическия сектор, отбелязват от Интер експо център.
Специален билет за публиката за 9 март, дава възможност на заинтересованите да се възползват от възможностите и услугите, предлагани в сферата на туризма. Билета е безплатен, но важи само за първия ден, 9 март, уточняват организаторите.
На същия ден, 9 март, ще бъде открит и пролетният Авто ретро салон, организиран съвместно с Софийския Авто ретро клуб.